Magnus Skoglund har aldrig haft något särskilt vare sig för mattor i allmänhet eller kohudar i synnerhet. Ändå är det just kohudar som blev grunden för det som idag är en av Sveriges snabbast växande e-handelssajter.
“Jag sålde sökord på Google för ett danskt säljbolag 2009 och upptäckte vilken potential det fanns om du lärde dig vad folk egentligen sökte på”, säger Magnus Skoglund.
Systematiskt gick han igenom sökstatistiken på Google och jämförde den med vad som fanns att köpa via olika e-handlare. Det var då han upptäckte att ett förhållandevis stort antal människor sökte efter ordet “kohud” - men knappt någon marknadsförde den här typen av mattor som ofta brukar ligga på lite större vardagsrumsgolv.
Magnus Skoglund såg sin chans, etablerade kontakt med några sydamerikanska leverantörer av kohud och drog igång e-handelsshopen Trendcarpet. Succén blev inte omedelbart men sakta men säkert ökade omsättningen.
“I början sålde jag bara kohudar men efter ett tag utökade jag utbudet med andra typer av mattor. Jag märkte också fort att det fanns en stor marknad ute i Europa och översatte sajten till flera språk”, säger Magnus Skoglund.
2013 var det dags att ta nästa steg och bredda verksamheten med en ny kategori - hattar. Via ehandelssajten Hatshop började han sälja hattar. Även denna satsningen gjorde Magnus Skoglund efter att ha noterat en efterfrågan på hattar mätt i antalet Google-sökningar. Han har med åren blivit något av en sökordsspecialist vilket varit en viktig orsak till företagets positiva utveckling.
I år räknar 34-årige Magnus Skoglund med att omsättningen ska öka med över 40 procent till dryga 20 miljoner kronor. Samtidigt är lönsamheten mycket god. Rörelseresultatet väntas bli minst 5 miljoner kronor, enligt Magnus Skoglund.
“Vi har hittat en bra modell för tillväxt där det handlar om att vara smart och duktig i alla led. Men nu känns det som vi är redo att ta nästa steg”, säger Magnus Skoglund.
Och nästa steg för Magnus Skoglund innebär att han släppper in nya ägare. Det är gänget Klas Berggren, Mathias Hedström, Martin Larsson, David Rönnberg och René Marius Köhler som tillsammans köper 70 procent av aktierna i Magnus Skoglunds e-handelsbolag.
De fem nya ägarna har en sak gemensamt - de har alla jobbat tillsammans med e-handelsbolaget Addnature som nyligen fick en ny ägare i samband med att Signa köpte Internetstores där den svenska e-handelskoncernen ingick.
Magnus Skoglund vill inte uppge någon köpeskilling men baserat på liknande transaktioner så bör priset på hans andel uppgå till runt 20 miljoner kronor.
“Alla är väldigt nöjda med affären och jag kommer återinvestera en stor del av mina pengar i företaget. För mig är det här en satsning framåt och jag kommer fortsätta som vd”, säger Magnus Skoglund.
Redan idag har bolaget en relativt stor del av sin omsättning i Tyskland och där hoppas Magnus Skoglund få hjälp René Marius Köhler att växa ännu mer framöver. På den nordiska marknaden kommer de nya ägarna med bakgrunden från Addnature i högsta grad också ge en hel del hjälp.
“Den stora anledningen till att jag tar in gänget från Addnature är för att få hjälp att växa ytterligare. Det här kommer bli som raketbränsle för bolaget och målet är att dubbla omsättningen på något års sikt”, säger Magnus Skoglund.
Och även ifall han idag har en mängd olika varor i sortimentet är fortfarande kohudarna en riktig storsäljare.
“Absolut, jag skulle säga att de står för runt 5 miljoner av vår försäljning. Kohudarna kommer vi inte att lämna bara för att vi växer”, säger Magnus Skoglund.