Sök

Pewdiepie skojade - men för andra youtubers är det allvar

United ScreensSplay

Felicia Bergström och Felix "Pewdiepie" Kjellberg. Foto: Press samt Jonas Ekströmer/TT

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

De mystiska ändringarna på Youtube kan kosta svenska sociala profiler miljoner.

Tidigare i veckan flaggade det svenska youtubefenomenet Felix "Pewdiepie" Kjellberg för att han skulle lägga ned sin kanal när han passerat 50 miljoner prenumeranter.

Anledningen: Youtube har, enligt Pewdiepie, gjort omfattande ändringar i sitt gränssnitt som gett mindre trafik till traditionella vloggare och istället premierat viralt innehåll. Detta utan att informera innehållsskaparna om vad som har ändrats så de kan anpassa sig.

Fredag blev dagen D då siffran nåddes och klockan sex svensk tid skulle kontot släckas. Så blev det dock inte. Det hela var ett skämt meddelar Pewdiepie av vad som inte alls blev hans sista youtubeklipp.

"Tack för 50 miljoner prenumeranter. När vi når 100 miljoner kommer jag lägga ned kontot", skriver youtubeprofilen i klippet.

Även om Pewdiepie nu inte dött internets svar på martyrdöden kvarstår problemet och det kan bli kostsamt för de som lever av plattformen.

En svensk profil som har märkt av problemen är Felicia Bergström. Hennes blogg har idag drygt 230.000 prenumeranter.

Den senaste månaden har hon märkt att hennes tittarsiffror har sjunkit drastiskt.

“I vanliga fall ligger ett klipp på kanske 150.000 visningar. Nu är det svårt att komma över 120.000”, säger hon.

Vad innebär det på månadsbasis?

“Jag har inte granskat siffrorna ordentligt än för den senaste tiden men känslan är att det kan handla om mellan 500.000 och 1 miljon visningar”, säger Felicia Bergström.

Om man går in lite mer i detalj är det så att Pewdiepie och youtuberna hävdar att prenumerationsfunktionen på videoplattformen har prioriterats ned. Tidigare har det funnits två flöden: Ett för rekommenderade klipp i allmänhet och ett kronologiskt flöde för kanalerna man prenumererar på. Det är det senare som youtuberna hävdar har nedprioriterats.

Det är en utveckling som har setts framför allt på Facebook men även i viss mån på Instagram och Twitter. Alltså att flödet blir mer algoritmstyrt.

“Om det är så att Youtube går åt det hållet – och det vet vi alltså inte än eftersom de inte kommenterat det – är det beklagligt. Då finns risken att många av youtuberna börjar snegla på andra plattformar. Man kommer nog inte tappa annonsörerna men innehållsskaparna kan försvinna”, säger Vigor Sörman, vd på videonätverket Splay.

Exakt var de ska göra av sig är inte helt självklart. Det finns inte idag någon plattform med samma funktionalitet och användarstyrka som Youtube.

“Det finns Facebook och Twitter, eller Twitch för gamers, som har den kraften men det är inte som att de plattformarna är problemfria. Samma diskussion som vi för med Youtube nu finns i ännu större utsträckning där”, säger Malte Andreasson på videonätverket United Screens.

Exakt vilka youtubers som har drabbats och i vilken utsträckning är fortfarande väldigt oklart. Youtubes moderbolag Alphabet har inte kommenterat ändringarna, eller ens medgett att några faktiska ändringar har gjorts.

Det verkar alltjämt som att en rad framgångsrika youtubers både har tappat följare och videovisningar. Eftersom affären är annonsbaserad är det ett hårt slag mot branschen.

För Felicia Bergström som gör 3 videoklipp i veckan motsvarar hennes estimat ett svinn på ungefär 25 procent av tittarna.

Exakt vad det kostar henne i kronor och ören ger hon ingen konkret siffra på.

Enligt Breakits källor i branschen omsätter den svenska youtubers – Pewdiepie exkluderat – mellan 100 och 150 miljoner kronor på annonserna som kopplas till antalet visningar. Det är oklart exakt hur branschen skulle drabbas om de minskade siffrorna kvarstår men tydligt är att det skulle handla om miljontals kronor som försvinner åt andra håll.

Läs mer