De ska hjälpa företag att spåra piratkopierare – tar in 5 miljoner

Breakit - De ska hjälpa företag att spåra piratkopierare – tar in 5 miljoner
Foto: TT samt Flickr
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

“Alla populära varumärken kopieras oavsett bransch - därför är vår marknad enorm”, säger DH Anticounterfeits vd Joakim Gustafsson, som nu fyller bolagets kassa med 5 miljoner kronor.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Halmstadsbolaget DH Anticounterfeit, DHA, har utvecklat ett system som motverkar piratkopiering av allt från kläder till alkohol och elektronik.

Bolaget är en avknoppning från IT-bolaget DH Solutions och idén kom redan för flera år sedan efter en förfrågan från en kund. Det ledde i sin tur till en programvara som kan användas av företag för att samla all sin data kring piratkopiering. 

“Säg att tullen i Rotterdam ringer till Sony i Holland och säger: Vi har en container med 200.000 batterier som vi tror är möjliga piratkopior. Bolaget åker ut och tittar, och sedan knappar de in all tänkbar information i vårt system. Var containern kommer från, var den ska ta vägen, vad kaptenen heter, vad det finns för telefonnummer eller andra kontaktuppgifter”,  säger bolagets vd Joakim Gustafsson.

Systemet kan sedan känna igen och koppla ihop uppgifterna med andra misstänkta piratkopieringar.

“På så sätt ringar det in ‘the bad guys’, det i sin tur kan i längden leda till gripanden eller att man till exempel stänger ner fabriker. Det är som en brottsutredning, fast det är inte polisen som sköter det utan bolagens juristavdelningar”, säger han.

Nu får bolaget in 5 miljoner i kapital i en runda där Almi invest, Entreprenörinvest och Readsoft-grundaren Jan Andersson ingår. Pengarna ska användas till att snabbare kunna ta marknadsandelar internationellt.

I nuläget har bolaget kunder som NXP, som är en av världens största tillverkare av elektronik-komponenter, samt PVH som bland annat äger varumärkena Tommy Hilfiger, Calvin Klein och Speedo.   

Enligt Joakim Gustafsson är marknaden enorm eftersom “alla populära varumärken kopieras, oavsett bransch”.

Han menar att bolagets produkt inte bara kan rädda pengar åt bolagen, utan också bidra till att människor inte far illa.

“Statistik från Interpol säger att 150.000 människor kommer att dö i år på grund av terrorhandlingar och krig, men att piratkopiering dödar fler. Bara i Afrika är det någonstans mellan 100.000 och en miljon människor som dör av piratkopierad medicin, som antibiotika eller malaria-tabletter”, säger han och fortsätter:

“När du köper en Lacoste-tröja på en gatumarknad på Mallorca kanske du inte tänker på under vilka slavliknande förhållande den tillverkats - och vilka kemikalier som har använts”, säger han.

Under 2016, som är DHA:s första verksamma räkenskapsår, räknar bolaget med att omsätta 5 miljoner kronor. Pengarna tjänar bolaget genom att kunderna prenumererar på tjänsten.

“Vi är ett litet och nystartat bolag som behöver kapital för att komma ut i världen snabbt. Men det går väldigt bra, vi har redan stor efterfrågan och vi har inte hittat några aktiva konkurrenter med liknande erbjudande”, säger Joakim Gustafsson.

Läs fler artiklar
LÄS MER