Sök

Annonssamarbete med BERGHS

10 sätt som ger ditt företag ännu bättre effekt i sociala medier

Berghs School of CommunicationSociala medierAnalys & Mätning

Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication.

Johan Svensson

Johan Svensson

Krönikör

Sociala medier har blivit det nya huvudmediet för marknadsföring. Större räckvidd än TV och utomhus, mer pricksäkert än adresserad direktreklam, löjligt fler möjligheter att testa, mäta och analysera än print och mer engagerande och demokratiskt än alla andra mediekanaler tillsammans.

Minns ni hur svenska Lunarstorm mötte sin baneman när Facebook gjorde entré? Facebook har sedan dess vuxit ut till ett globalt mediemonster som äter traditionella mediehus till frukost. Faktum är att flera mediehus runt om i världen idag är återförsäljare till både Facebook och Google.

Det är med andra ord inte konstigt att annonsörerna fokuserar allt mer av sina marknadsföringsinsatser i de sociala mediekanalerna. De som gör det bra vinner marknadsandelar och de som gör det mindre bra förlorar mark. Det har aldrig varit mer relevant för företag att lära sig att använda sociala medier för sin marknadsföring.

C:\Users\Johan\Desktop\Gaby_Olle jul2.png

Gaby Backman och Olle Forneus, sidekicks och studenter på Digital Strateg/Digital kreatör (DSK) på Berghs School of Communication

Som krönikör här på Breakit har jag involverat Gaby Backman och Olle Forneus, två av de mest ambitiösa och talangfulla studenterna på Berghs School of Communication. Jag bad Gaby och Olle att dyka ner i ämnet analys och mätning i sociala medier och bidra med 10 aktuella insikter.

1. Så här får du koll på vem som säger vad om ditt varumärke på nätet

Att ha koll på hur många som pratar om ditt företag är viktigt, men det kan samtidigt ge väldigt bra insikter att veta vad det är dina kunder faktiskt säger om ditt företag. Mention är inte bara ett bra verktyg för att kunna rädda negativa recensioner utan även ett bra sätt att hitta ambassadörer för ditt varumärke. Förutom lättöverskådlig statistik är en praktisk funktion att du kan få notiser direkt när någon engagerar sig i ditt varumärke. https://mention.com/en/

2. Spåra vilka kampanjer som genererar mest trafik till din sida

UTM-tagga dina länkar för att kunna mäta var din trafik kommer ifrån i Google Analytics. Detta gör att du kan inte bara veta vilken källa trafiken kommer ifrån, utan också härleda den till ett specifikt inlägg eller en specifik annons i sociala medier. Var det julkampanjen med ostarna som skapade trafik eller var det den med glöggen? Det kan även användas som ett A/B-test mellan vilken kampanj som genererade trafiken.

http://www.befound.se/tips/utm-tagga-dina-sociala-kampanjer.aspx

3. Var noga med att du jämför likvärdiga variabler

En annan viktigt punkt att ta hänsyn till är det faktum att man aldrig bör jämföra data mellan olika plattformar eller analysverktyg. En bra sak att känna till är att de olika plattformarna mäter t ex videovisningar på olika sätt – kriterierna för videovisningar på Facebook är inte samma sak som kriterierna videovisningar på t ex Youtube. Så förutom att plattformarna används på olika sätt av användarna bör man vara noga som marknadsförare att värdera vilken betalningsmodell som gynnar ens affärsverksamhet bäst.

http://www.dagensanalys.se/2016/10/detta-bor-varje-marknadsforare-veta-sa-mater-de-stora-sociala-plattformarna-videovisningar/

4. Verktyg för att tracka kundresor från online till fysisk butik

Många företag separerar fortfarande sin offline- och onlineverksamhet när det gäller marknadsföring, budgetar med mera. Även fast fler och fler progressiva företag förstår att online och offline är tätt sammanflätade med varandra har ett stort problem varit hur man ska veta säkert hur de påverkar varandra. Nu med Facebook Offline Conversations öppnas väldigt mycket möjligheter inom fältet – genom GPS och Wifi går det nämligen att spåra om kunder som befinner sig i en fysisk butik har exponerats av din onlinemarknadsföring (förutsatt att de har Facebook igång i bakgrunden). Det går även att skicka riktade reklambudskap via Facebook eller Instagram till denna målgrupp. På så sätt får du mer koll på hur kunder påverkas av dina budskap i sociala medier.

http://internetworld.idg.se/2.1006/1.667378/facebook-offline-conversions

5. Snapchat – otroligt populär, men svår att mäta

Ingen har nog missat Snapchats uppsving på marknaden, men hur hänger marknadsförare med på den här svårmätbara plattformen? Det gäller att anpassa analys och mätning efter plattformens karaktär och beteende vilket är extra svårt på Snapchat. Varför detta är komplicerat är för att annonsformatet kräver ett aktivt klick från en användare samt att inläggen försvinner efter en stund till skillnad från andra sociala plattformar. En dansk startup tar sig an den svåra uppgiften att analysera Snapchat-annonser genom att bland annat mäta engagemang genom skärmdumpar, hur länge användaren tittar och om användaren följer företaget.

https://www.onlinesalesguidetip.com/snaplytics-launches-snapchat-analytics/

6. Vid vilken tidpunkt är det bäst att posta på sociala medier?

Det finns många studier som visar att vissa tider är bättre än andra för att dela med sig innehåll i sociala medier. Hur vet vi då när det är den bästa tiden för ditt inlägg? När är användarna mest aktiva och engagerade? Neil Patel menar att du kan lära dig av studier men viktigast är att hela tiden A/B-testa och analysera hur just din målgrupp agerar med ditt innehåll och prova sig fram.

http://neilpatel.com/2016/10/24/is-there-a-generic-best-time-to-post-on-social-media-platforms/

7. Schemalägg dina poster i sociala medier

Har du någonsin känt att du inte vill posta ditt innehåll med en gång, men samtidigt inte sugen på att sitta senare ikväll och formulera dig? Gör då som många andra professionella och schemalägg dina poster i förväg! Det finns en uppsjö med olika verktyg för att göra detta men vi rekommenderar Buffer som är en av de mest populära. Värt att veta är att då Instagram inte tillåter andra applikationer att posta åt dem blir tjänsten i just det fallet endast halvautomatiserad – man kan skriva text och välja bild i förväg och sen får man helt enkelt en påminnelse när det är dags att publicera. Det är även då man lägger på filter och gör eventuella justeringar i ljus, kontrast och dylikt. Schemaläggningsverktyg är som sagt väldigt användbara men glöm inte för den delen att bevaka eventuella kommentarer i nutid.

https://www.youtube.com/watch?v=5hJLTuQq4WQ

8. Ett ovärderligt sätt att se om din Facebook-annonsering fungerar

En kund går igenom flera hundra interaktioner innan de konverterar till ett köp. Hur vet vi då ifall vår Facebook-annons har gett någon påverkan på köpet? Helt ärligt kan vi aldrig säkert veta det, men vi kan mäta om kunden har exponeras för annonsen. Genom att installera en Facebook Pixel (ett enkelt javascript) på din sajt kan du sedan mäta i Facebook Ads Manager om kunden har exponerats för din annons. Detta betyder att kunden inte ens behöver klicka på din annons vid köptillfället för att veta om de tidigare exponerats, vilket betyder att dina annonser får kredd även om kunden i slutändan googlar fram din produkt.

http://www.digitalmarketer.com/facebook-advertising-pixels/

9. Annonsera smartare på Facebook

När man annonserar på Facebook kan man välja att boosta ett inlägg som syns i ditt vanliga organiska flöde – det vill säga samma poster som de som gillar din sida exponeras av. Ett annat alternativ är att göra en så kallad Dark Post, vilket är en post som inte dyker upp i det vanliga flödet utan bara för de man väljer att rikta sig till. Varför är detta intressant? Jo, för ofta är det bra att kommunicera på olika sätt med exempelvis en potentiell målgrupp som inte känner till ditt varumärke jämfört med dina redan frälsta följare. Precis som med så mycket annat när det kommer till sociala medier så gäller det att ständigt prova sig fram och förbättra genom A/B-tester och se vilka annonser som konverterar bäst.

http://thealmostdone.com/2016/11/09/why-facebook-dark-post-is-an-extremely-genius-advertising-strategy/

10. Hur du kan använda Google Trends för att stärka ditt varumärke

Använd verktyg såsom Google Trends för att ta fram vad som är populära buzzwords och aktuella ämnen just nu. Detta gör att ditt innehåll på sociala medier hela tiden är relevant och uppdaterat. Här är ett bra exempel på hur Elit Vodka använde Google Trends för att leverera intressant innehåll på deras kanaler.

http://www.adweek.com/news/technology/stoli-using-google-trends-data-create-holiday-themed-instagram-posts-174879

Tack Gaby och Olle och tack till dig för att du läste vår fjärde krönika. Vår nästa krönika kommer ”dan för dopparedan”.

Johan Svensson, Affärsutvecklingschef på Berghs School of Communication

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer