De gör det lättare att hitta rätt stylist – med bilddriven bokning

Breakit - De gör det lättare att hitta rätt stylist – med bilddriven bokning
Nina Akbari och Arbilina Nissan, grundare av Dashl. Foto: Press.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Dashl är webbtjänsten som matchar frisörer och stylister med kunder.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

I segmentet "Veckans break?" presenterar vi varje helg ett helt nytt svenskt startupbolag. Den här veckan har vi pratat med Arbilina Nissan, medgrundare till bokningstjänsten Dashl.

Marknaden för bokningstjänster på nätet blir allt mättare. Skönhetssegmentet är ett av områdena som framstår som särskilt trångt. I Sverige finns bland annat aktörer som Bokadirekt, Glamma och Klipptid.nu. 

Nu tror sig den nylanserade webbtjänsten Dashl ha hittat en lucka i marknaden, genom ett lite annorlunda tillvägagångssätt.

“Vi har jobbat med det här i ett och ett halvt år och pratat med både stylister och konsumenter för att ta reda på vad de behöver. Det vi kom fram till att folk vill ha är en tjänst med mycket bilder, fokus på individuella stylister och priserna tillgängliga direkt”, säger Arbilina Nissan.

Det som skiljer tjänsten är framförallt att den har mycket större fokus på individuella stylister och låter dem lägga upp bilder på sina tidigare alster.

Exakt de elementen är därför centrala i bolagets tjänst som lanserats i betaversion för en dryg vecka sedan. I tjänsten kan användare söka efter vilken typ av behandling och styling de söker, prisklass och huruvida de vill ha hembesök eller boka tid hos en salong.

Idén kom till, berättar Arbilina Nissan, av ett personligt behov för en motsvarande tjänst.

“Jag kom på det när jag var student i London. Då hade jag en ganska begränsad inkomst och samtidigt ville jag hitta en bra stylist. Då blev det att man googlade och hade jättemånga flikar uppe, sedan fick man ringa runt till alla och se vem som hade tid och chansa på att den man valde var bra. Jag är själv direkt i målgruppen”, säger hon.

Innan hon blev entreprenör jobbade hon med marknadskommunikation bland annat inom mode- och eventbranschen. Hennes medgrundare Nina Akbari är journalist i grunden och har bland annat jobbat på magasinet Monocle, både med redaktionellt innehåll och på den kommersiella sidan av verksamheten.

Vilka erfarenheter tar ni med er från era tidigare jobb?

“Nina är väldigt bra på affärsutveckling och har ett väldigt starkt kontaktnät inom skönhet och mode. Jag har jobbat mycket med bland annat kundanskaffning och medlemskapslösningar”, säger Arbilina Nissan.

Med sig på resan har de fått en hemlig brittisk investerare och techprofilen Lars Roth har tagit på sig en rådgivarroll för bolaget. Han sitter bland annat i styrelsen för Soundtrack your brand och hörlursjätten Zound Industries.

Nu jobbar bolaget på att samla in feedback från betatestarna. Den officiella lanseringen av appen sker i början av 2017.

“Nu är vi helt fokuserade på att få upp användarsiffrorna och få in mycket kunddata. Vi ser redan nu att användare återkommer för köp. Det blir ett viktigt bevis för att idén funkar”, säger Arbilina Nissan.

Tanken är att ta in en såddrunda på 4-5 miljoner kronor i samband med lanseringen av appen.

Läs fler artiklar
LÄS MER