Sök

Annonssamarbete med JANSSON & NORIN

Här är allt du behöver veta för att skydda ditt varumärke

Jansson & Norin

Staffan Sandblad är affärsjurist. Foto: Jansson & Norin / Flickr / Nicolas Nova. https://www.flickr.com/photos/nnova/

Startupjuristerna

Startupjuristerna

Krönikör

Varumärket är en dold tillgång i väldigt många företag, som rätt utnyttjat kan generera såväl stort värde som konkurrensfördelar. En uttänkt strategi för det juridiska skyddet av ditt företags varumärken borde ingå i varje långsiktig affärsplan. Men tyvärr vet många inte vad som går att skydda och hur man ska arbeta med sitt varumärke på ett juridiskt plan.

Affärsjuristen Staffan Sandblad från Jansson & Norin förklarar hur man går tillväga för att skydda sitt varumärke – och varför.

Vad är ett varumärke?

Varumärket anger det kommersiella ursprunget för en vara eller tjänst och har en flera tusen år lång historia. Det engelska ordet ”brand” kommer ursprungligen från det fornnordiska ordet ”brandr” som syftar på brännmärkningen av boskap, vilket man började göra på bronsåldern för att visa vem boskapet tillhörde.

Sedan dess har det hänt en hel del. Tillvägagångssättet är mer sofistikerat även om principen är densamma. Idag kan man registrera en stor mängd olika typer av varumärken. Det vanligaste är att registrera ord och bilder, men även ljud, färger, lukt och tredimensionella figurer kan registreras som varumärken.

Registrera ditt varumärke

Varumärkesskydd kräver som utgångspunkt registrering. Är du riktigt framgångsrik i din marknadsföring kan du få varumärkesskydd utan registrering – men det är ovanligt och gäller bara för riktigt stora och kända varumärken (tänk Apple och Coca-Cola).

Du behöver inte ansöka om registrering innan du börjar använda ditt varumärke. Registrering kan göras när som helst. Risken är bara att någon annan också kan göra registrera ditt varumärke, före dig. Så länge det inte är fråga om t.ex. en logotyp som är upphovsrättsligt skyddad genom sin unika utformning, är det i princip fritt fram för andra att kopiera och till och med ta över ett oregistrerat varumärke genom en egen registrering.

Varför du ska registrera ditt varumärke

Ju längre du driver din verksamhet, desto större blir (förhoppningsvis) värdet av ditt varumärke. I vissa branscher är varumärket en helt central tillgång. I andra är det lite mer perifert. Oavsett vilket vågar jag påstå att det inte finns ett enda företag som inte har ett minst ett varumärke som är viktigt för dem. Trots det är det förvånansvärt vanligt att varken ha ett registrerat skydd eller en strategi för hur man ska arbeta juridiskt med sina varumärken.

Börja med att fundera på vilket eller vilka varumärken som du inte har råd att förlora. Det kan t.ex. vara ditt företagsnamn och -logotyp, eller ett kännetecken för din produkt eller tjänst. När det skyddet för dessa varumärken är på plats kan du börja tänka på hur du ska använda dem mer strategiskt.

Ett lysande exempel på hur juridiken kan användas som ett stöd i en varumärkesstrategi är det finska bolaget Fiskars, som har ensamrätt i flera länder på att använda orange färg på saxar. Det framstår nästan som banalt, men är i själva verket helt genialt. Trots att saxen är en i grunden enkel och standardiserad produkt med mycket små möjligheter till variationer i utseende och branding, har Fiskars hittat ett sätt att göra sin produkt unik och omedelbart identifierbar.

Såhär gör du

I Sverige är PRV (Patent- och registreringsverket) myndigheten som ansvarar för immateriella rättigheter. För att underlätta förfarandet och minska kostnaderna finns samarbeten och registreringar som gäller i flera länder. Exempelvis kan man registrera EU-varumärken för att få skydd i hela EU genom EUIPO (European Union Intellectual Property Office).

Mycket av jobbet kan du göra själv. Gå in på www.prv.se och läs mer om varumärken och för den delen också om andra immateriella rättigheter. Det finns bra beskrivningar och exempel på hur tjänster och produkter kan skyddas på olika sätt. De immateriella rättigheterna överlappar varandra på flera sätt och det lönar sig ofta att kombinera dem för att skapa ett ännu bättre skydd. Du kan kanske kombinera både design- och varumärkesskydd för att få en ännu mer unik och lättsåld produkt?

PRV:s webbplats innehåller också länkar till exempelvis Svensk Varumärkesdatabas där du enkelt kan söka bland gällande varumärkesregistreringar och -ansökningar. Genom en kontroll där kan du se om det varumärke du funderar på att använda är unikt, eller om du borde tänka i nya banor för att inte riskera att göra intrång i en redan registrerad rättighet.

Jag vill också varmt rekommendera EUIPO:s webbplats https://euipo.europa.eu/ som innehåller liknande information som finns på PRV:s, men på EU-nivå. Eftersom EU-varumärken gäller i Sverige på samma sätt som nationella, svenska varumärken, behöver du hålla koll på dem också. Vill du själv registrera ett varumärke inom EU eller utomlands, kan du använda dig av databasen TMview, http://www.tmview.com/, för att få en överblick på internationell nivå.

Tycker du det verkar komplicerat? Vid en första anblick kanske det är det. Men jag lovar att det är värt mödan och du kan alltid trösta dig med att du idag inte behöver jaga panikslagen boskap med ett brännjärn, utan kan sköta hela brandingprocessen direkt från datorn.

Staffan Sandblad
Affärsjurist, Jansson & Norin

Det här är en sponsrad artikel från Jansson & Norin – en juristbyrå som har specialiserat sig på affärsjuridik och startups. Vill du veta mer om byrån så kan du klicka dig vidare in på deras sajt här.

Sponsrade inlägg är en del av Breakits annonserbjudande. Inläggen skrivs inte av Breakits redaktion utan av kommersiella samarbetspartners. Om du har frågor kring sponsrade inlägg, hör av dig till sales@breakit.se

Läs mer