Börsens stora techsnackis – men vad är Myfc egentligen för bolag?

Breakit - Börsens stora techsnackis – men vad är Myfc egentligen för bolag?
Björn Westerholm, vd för Myfc Foto: Press
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Det surras på olika börsforum om att Myfc kan vara en ny folkaktieraket - i paritet med succébolaget Fingerprint. Men vad är det egentligen för bolag? Vi ringde upp vd:n Björn Westerholm.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

En stororder från Kina och före detta Fingerprint-chefen Jörgen Lantto i styrelsen har gjort att börsnoterade bränslecellsbolaget Myfc varit på många aktieintresserades läppar de senaste dagarna.

Bolagets produkt laddar, väldigt förenklat, mobilen med hjälp av en blandning på salt och vatten.

Redan 2004 grundades Myfc av ett gäng forskare från KTH - med patent på en teknik som byggde på 20 års forskning.

År 2007 kom nuvarande vd:n Björn Westerholm in i bolaget med mångårig erfarenhet inom IT-bolag.

“Jag hade jobbat på Intel och byggt upp, sålt samt finansierat olika bolag. När jag hittade det här tyckte jag att det var en extremt intressant teknik och såg till att vi fick in kapital”, säger han.

Genom åren har Myfc tagit in nära 300 miljoner kronor i finansiering. Samtidigt har produkten utvecklats och nya patent tagits. Bland de tidiga investerarna återfanns bland annat en rad affärsänglar, Sjätte AP-fonden, Chalmers och Sting. I mitten av 2014 noterades bolaget på Stockholms-börsens First North-lista. Aktien nådde sin toppnotering hittills i december 2015 och har under hösten rasat från den positionen - för att återigen stiga kraftigt sedan Kina-avtalet kommunicerades.

Den första produkten som Myfc tog fram sålde bolaget 10.000 exemplar av till 22 olika länder, innan man valde att lägga ner.

“Kostnaden för att tillverka den var för dyr för att den skulle kunna flyga. Men vi fortsatte att utveckla vår bränslecellsteknologi”, säger Björn Westerholm.

Mot slutet av 2000-talet rodde bolaget hem ett samarbetsavtal med Nokia.

“De hade precis lanserat sin första smartphone och de hjälpte oss att industrialisera vår produkt. Telefonen de hade tagit fram levde bara i två dagar jämfört med deras äldre mobilversioner, och vi fick i uppdrag att stoppa in vår teknologi i dem”.

“Det gick bra rent tekniskt, men på den tiden - det var runt 2009 - var Nokia på väg rakt ner i graven”, säger Björn Westerholm.

Därmed blev samarbetet inte heller något genombrott för Myfc.

Den produkt som bolaget i dag satsar på heter Jaq.   

Kan du förklara hur den fungerar?

“Själva bränslecellen är en tunn platta med olika typer av membram i. Om du tillför vätgas så kommer det att ske en oxidationsprocess som separerar elektronerna från vätgasatomen och som enbart lämnar kvar bara en proton. Protonen vandrar upp genom membranet och när den sedan träffar på syre i luften så skapar den vatten igen”.

“Elektronen däremot kommer inte genom membranet. Istället fångar vi upp den och stoppar in den i telefoner eller batterier. Det är ena delen, att skapa den elektriska energin. För att få fram själva vätgasen blandar vi salt och vatten i de här korten, vi binder vattnets syreatom till saltet och därför frigör vi gasen”.

Enkelt förklarat är det alltså en platta som med hjälp av vatten och salt kan förlänga batteritiden på mobiltelefoner.

Tanken är att den ska hjälpa människor som är mycket i farten att slippa råka ut för att mobilen dör.

Vad måste hända för att det här ska flyga?

“Jag skulle säga att det redan flyger. Vi har avtalet med kinesiska Telling communications som sannolikt är det största hittills globalt som handlar om att flytta in bränslecellsteknik till kunder, som i det här fallet är China mobile”.

“Det är ett ramavtal där de har ett åtagande om 400.000 enheter som ska levereras under två år. Men det skulle kunna bli 1,3 miljoner enheter eftersom avtalet beskriver en sådan leveransplan”.

Potentiellt skulle därför avtalet kunna vara värt 430 miljoner kronor.

Vilka är era största utmaningar?

“Ett: Att säkra leveranser till Telling och China mobile. Två: Att skapa kontrakt med de över 20 globala operatörer som vi redan idag jobbar med, för att göra samma sak som med Telling. Tre: Att etablera relationer med mobil-, batteri- och skaltillverkare globalt, för att licensiera in vår teknologi. Då passar det bra att vi har fått in en av de största ikonerna i integrationsvärlden i bolaget form av Jörgen Lantto”.

Förra året omsatte Myfc drygt 4 miljoner kronor och gjorde en förlust på 36 miljoner kronor.

Hur årets siffror ser ut kan Björn Westerholm inte kommentera.

“Men jag kan säga att vi jobbar med både cleantech och deeptech, det är otroligt mycket forskning nedplöjt i det här. Det är ändå lite investerat i relation i den potential som finns framför oss”.

“Vi har många konkurrenter på den globala arenan, främst i USA och i Kina. Många av dem har tagit in och gjort av med miljarder i kapital. Vi har gjort smarta teknikval, därför står vi kvar och är ledande både standard- och marknadsmässigt trots att vi inte investerat lika mycket. Så när bränsleceller väl kommer in i telefoner är frågan: Vem satsar man på då?”

Vad har ni för mål?

“Mitt personliga mål med det här är att vi ska finnas tillsammans med varenda batteri som finns därute i smartphones och skal. Det kommer ta ett tag att komma dit. Man ska inte ha några höga förväntningar på några på avtal i närtid”, säger Björn Westerholm.

Läs fler artiklar
LÄS MER