Breakit - Lagrar energi med salt – nu landar Saltx potentiell miljardaffär
Karl Bohman, vd för SaltX och Göran Bolin, grundare av SaltX. Foto: Press

Lagrar energi med salt – nu landar Saltx potentiell miljardaffär

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
07 dec 2016, kl 08:08

Det börsnoterade innovationsbolaget SaltX inleder ett samarbete med den amerikanska jätten Rheem. En affär med miljardpotential, menar bolagets vd Karl Bohman.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
07 dec 2016, kl 08:08

Innovationsbolaget SaltX, som tidigare hette Climatwell, har utvecklat en banbrytande teknologi som gör det möjligt att lagra energi i salt, som därefter kan utvinnas i form av värme och kyla.

Med teknologin, som integreras i värmepumpar, luftkonditioneringssystem och termiska solfångare, går det att spara upp till 50 procent av energin som behövs för att värma upp eller kyla ner ett hus, enligt SaltX vd Karl Bohman.

“I början var tanken att utveckla egna produkter med vår teknik i, men det var för kostsamt och vi övergav den strategin. I stället började vi att satsa på att integrera tekniken i andras produkter”, säger han. 

Bolaget grundades av innovatören Göran Bolin 2001, men det var först 2007 som teknologin lanserades. Sedan dess har flera olika samarbeten inletts med olika globala bolag som Caterpillar, Alfa Laval och Fraunhofer.

I fjol omsatte innovationsbolaget 47 miljoner kronor och har sedan starten tagit in “åtskilliga hundra miljoner” i riskkapital från bland annat riskkapitalbolaget Northzone, Industrifonden, Skirner och det spanska investmentbolaget Utilsun.

I våras noterades bolaget på First North. I samband med det gjordes två nyemissioner på totalt 30 miljoner kronor.

Nu inleder SaltX ett nytt samarbete med det amerikanska bolaget Rheem, som är ledande i tillverkning av värme– och kylprodukter i USA, på en marknad värd 30 miljarder kronor per år för SaltX bara i USA, förklarar Karl Bohman. 

Hur stor SaltX andel av den totala marknadspotentialen blir är för tidigt att uppskatta då lansering av dessa produkter beräknas ske 2018. 

"Oavsett hur stor marknadsandel vi får, är vår försäljningspotential fantastisk. Men då produkterna inte har lanserats ännu är det för tidigt att säga hur mycket det blir", säger Karl Bohman.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel