Sök

Han bytte journalistiken mot toppjobb på nätverket Linkedin

Linkedin

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Över två miljoner svenskar är medlemmar på Linkedin.
En av dem är Fredrik Bernsel – europeisk försäljningsansvarig på det internationella karriärnätverket.
Så här tog sig från en tjänst som nyhetsredaktör på IDG till ett internationellt toppjobb.

Fredrik Bernsel är uppväxt i Sollentuna utanför Stockholm, men sedan fyra år tillbaka är det London som är hans bas. Här ansvarar han för Linkedins försäljning mot företag i stora delar av Europa, Mellanönstern, Afrika och Latinamerika.

Från början har han en examen i datateknik på KTH men istället för att börja jobba som ingenjör efter studierna hamnade han på tidningen PC World, en tidning som fanns inom IDG-koncernen.

“Mitt första jobb var som nyhetsredaktör och jag älskade att vara journalist. När jag var 26 år blev jag chefredaktör och publisher, vilket ju var ovanligt ungt, men vansinnigt roligt och en stor utmaning. Lite som att bara bli kastad i sjön och lära sig simma”.

Fredrik Bernsel fick inte bara ansvara för PC World utan var även med och startade upp nya IT- och tekniktidningar inom IDG, bland annat Biotech Sweden. Ungefär tio år efter att han tagit sitt första redaktionella kliv bestämde han sig för att läsa ett MBA-program på affärsskolan Insead i Frankrike.

“Efter det slutade jag som chefredaktör och gick över till att bli onlineansvarig på IDG, vilket innebar att jag hade hand om försäljning och affärsutveckling online. Sen gick jag över på säljsidan och blev försäljningsansvarig på IDG Sverige för våra business to business-titlar”.

Vid den tidpunkten hade Linkedin ingen säljkår i Sverige så IDG började att representera dem.

“Det var så jag kom i kontakt med Linkedin och 2011 flyttade till London och började att arbeta för dem. Då var vi 200 anställda totalt, nu är vi fler än 1200 anställda i Europa. Så vi har vuxit otroligt snabbt och fortsätter att växa”.

Arbetet innebär att han ansvarar för 14 team i 14 länder. De första två åren reste han varje vecka, men i takt med att personalstyrkan vuxit blir det inte fullt så ofta längre.

“Linkedin är ett av världens roligaste företag att jobba på om man är inom onlinemedia. Det är ett bolag där det händer mycket. Vi har över 350 miljoner medlemmar globalt och det växer med två i sekunden”.  

I dag har över 2 miljoner svenskar ett konto registrerat på Linkedin. Fredrik Bernsel kallar sig själv för en “typisk Linkedin-användare” som använder nätverket för att just nätverka professionellt med olika människor och ta del av relevanta nyheter och information.

“Jag använder det för att vårda min yrkesidentitet, jag får väldigt mycket jobberbjudanden och blir kontaktad säkert varje vecka. Det är kul för det visar på vikten av Linkedin och jag får ofta höra från människor i olika länder hur det hjälpt dem att hitta jobb”.

Fredrik Bernsel trivs med att jobba i en internationell miljö och tror att han kommer att bo kvar i London ett tag till.

“Jag gillar Stockholm otroligt mycket också men det är ju lite begränsat, det är en större kosmopolitik här”.

Hans tips till den som också vill jobba i ett globalt företag är att alltid ha en livsplan för vart man vill. Är din dröm att jobba på ett internationellt företag så ta reda på hur andra har gjort för att nå dit.

”Fundera på olika sätt att nå dit, vilka typer av jobb och vad gör sorts utbildning som krävs. Man kan faktiskt utforska det via LinkedIns University Finder – perfekt för den som vill orientera sig rätt i alla möjligheter som finns och undersök också vilka i ditt professionella nätverk som jobbar på eller känner personer som redan jobbar på företaget”, säger Fredrik Bernsel.

Läs mer