Sök

Black Friday har flyttat till nätet – e-handel större än fysisk handel

PostnordBlack Friday

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord. Foto: Pressbild.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Majoriteten av köpen under Black Friday gjordes på nätet, visar en ny rapport.

Det är Postnords e-handelsanalytiker som i ett pressmeddelande ger färska siffror från fredagens superrea.

Då visar det sig att e-handeln var större än den fysiska handeln, i alla fall räknat till antalet köpavslut.

“Fler konsumenter verkar ha förberett sig inför Black Friday i år. En del klev till och med upp mitt i natten för att handla på nätet”, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i pressmeddelandet.

Det framstår som en positiv utveckling för e-handeln om man jämför med tidigare år.

"Under förra Black Friday handlade ungefär hälften av konsumenterna i fysisk butik och hälften på nätet. I snitt handlade vi för cirka 1.600 kronor per person under dagen", sade Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord, inför årets Black Friday.

Storleken på köp per person har också ökat till strax över 1.800 kronor.

Totalt handlades prylar för 3,6 miljarder kronor och kläder och hemelektronik var de mest populära kategorierna.

Hur omsättningen fördelades mellan nätet och den fysiska handeln framgår inte av pressmeddelandet.

Läs mer