Sök

Andreas Bernström tar över klubban i betalsuccén Trustly

Trustly

FOTO: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Rebtels förre vd Andreas Bernström blir ny ordförande i det svenska betalbolaget Trustly. “Jag vill hjälpa dem att bli ett globalt bolag”, säger han.

Trustly har utan att göra något större väsen av sig seglat upp som ett av Sveriges absolut mest framgångsrika techbolag inom finans. Bolaget erbjuder direktbetalning mellan bankkonton, vilket ger lägre transaktionskostnad för e-handlare jämfört med till exempelvis kortbetalning via Mastercard eller Visa.

I höstas kom den brittiska riskkapitaljätten Bridgepoint, som nyligen köpte SF Bio, in som delägare i Trustly. Bridgepoint betalade 30 miljoner dollar, motsvarande 250 miljoner kronor till dagens valutakurs, för en minoritetsandel i det svenska betalbolaget. Enligt årsredovisningen för 2013 omsatte Trustly då 46 miljoner kronor och gjorde en vinst på nästan 6 miljoner kronor.

Nu har Bridgepoint utsett sin första representant i Trustlys styrelse i form av Andreas Bernström. Han var tidigare operativ chef på webbannonsbolaget Tradedoubler och senare vd på internettelefonibolaget Rebtel, som är näst störst i världen efter Skype.

Numera är han vd på Rebtel-avknoppningen Sinch, som gör det möjligt för till exempel dejtingappar att bygga in stöd för röstsamtal.

“Jag hade inte så mycket information om Trustly i höstas. Men när jag läste på blev jag mer och mer imponerad. Produkten är något som man direkt tänker att det självklart borde finnas. Det är dock inte helt lätt att genomföra men det har teamet gjort med bravur. Framför allt tycker jag att grundarteamet kompletterar varandra väldigt bra”, säger Andreas Bernström och syftar på Trustlys tre grundare Carl Wilson, Joel Jacobsson och Lukas Gratte.

Trustly fick nyligen ett genombrott i och med att EU klubbade det nya betaltjänstdirektivet PSD2. Rent praktiskt innebär det till exempel att storbanker som tidigare inte har låtit sina kunder betala direkt med bankkontot på internet nu tvingas göra det.

Andreas Bernström säger att debatten som varit i Bryssel påminner lite om hur teleoperatörerna motarbetade Skype och Rebtel.

“När jag kom till Rebtel fanns det en diskussion om att de eventuellt skulle komma att blockera oss. Jag tyckte att vi då lyckades visa hur man med en bra relation till konsumenterna och bra lobbyister kan få stora företag och politiker att förstå att det som ny teknik bidrar med är bra. Samma sak gäller delvis Trustly nu”, säger han.

Som operativ chef för annonsbolaget Tradedoubler i början av 2000-talet var han med om att växa det bolaget från 4 till 250 anställda och närvaro på 90 marknader - en resa han nu hoppas att Trustly kan göra.

“Jag vill hjälpa dem att bli ett globalt bolag. Jag har kunskap om hur man bygger en internationell försäljningsstyrka, hur man bygger kultur och jag vet vilka misstag man ofta gör. Förhoppningsvis kan jag se till att Trustly inte gör samma missar som jag gjorde”, säger Andreas Bernström.

Läs mer