Rabattappen Wrapp landar tunga avtal och går in i Finland

Breakit - Rabattappen Wrapp landar tunga avtal och går in i Finland
Aage Reerslev är vd på Wrapp. Foto: Wrapp.
Breakit
Breakit

Finland är nästa marknad ut för bolaget, berättar Wrapp-vd:n Aage Reerslev på Slush i Helsingfors.

Breakit
Breakit

Wrapp har tagit fram en tjänst för pricksäker marknadsföring, som dock kräver tillgång till transaktionsdata från användarnas bankkonton. För att få det krävs än så länge ett godkännande från bankerna.

Därför är det ett viktigt genombrott för Wrapp att man nu har fått på plats flera avtal med banker. Det handlar om Länsförsäkringar, Danske Bank Sverige, Collector, Sodexo, finska Aktia och Nordea Finland.

“Vi har spenderat en massa tid på att prata med bankerna i Norden och utanför. Nu är jag stolt över att kunna presentera att vi har totalt sex banker kopplade till Wrapp", säger bolagets vd Aage Reerslev från scenen på techeventet Slush i Helsingfors.

Wrapp har sedan tidigare ett samarbete med Nordea, som delar data med appen.

De nya partnerskapen gör bland annat att bolaget nu planerar en lansering på den finska marknaden.

Så fungerar Wrapp

Wrapp vill skapa ett automatiserat sätt att sköta lojalitetsprogram och marknadsföring inom fysisk handel. Tanken är att det ska gå till ungefär såhär:

  • En kund som handlar ofta på exempelvis H&M ansluter sig till Wrapp.
     
  • Appen, som har tillgång till transaktionsdata från användarens bankkort, känner av att användaren i fråga köper kläder på H&M för 3.000 kronor per år.
     
  • H&M kan då välja att automatiskt föra över en kontantbonus på 100 kronor till användarens bankkonto, som tack för att kunden är trogen.
     
  • Samtidigt får dock konkurrerande klädkedjor chans att bjuda över. Den klädkedja som vill erbjuda 200 kronor i bonus till alla konsumenter i kategorin “handlar kläder i lågprisbutik för 3.000 kronor per år” kan göra det.
     
  • Tanken är att ersätta alla kundkort och bonusprogram inom handeln, och skapa ett mer effektivt sätt för handlare att skaffa nya kunder.
     
  • I skrivande stund, oktober 2016, kräver dock modellen att bankerna ger sitt godkännande - vilket är lättare sagt än gjort.
Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel