Sök

Svensk vitvarujätte vill bygga ett Uber – för tvättmaskiner

Electrolux

Foto: Lars Pehrson / SvD / TT

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Elektronikkedjan Electrolux skissar på att låta konsumenter dela med sig av sina tvättmaskiner.

Det är i en intervju med Financial Times (låst bakom betalvägg) som den svenske Electrolux-chefen Jonas Samuelson berättar om planerna på en ny satsning – en Uber-inspirerad tvättstugetjänst.

"Vi har några roliga idéer som vi håller på att testa, som en tvättstuga i Uber-form, där människor delar med sig av sin oanvända tvättid. Men det finns en del svårigheter, som exempelvis kring vad som händer om kläderna kommer ut och är helt förstörda", säger Jonas Samuelson. 

"Maskinerna kommer behöva kunna kommunicera på ett intelligent sätt."

Någon tidsplan för projektet finns inte i dagsläget. 

Han berättar vidare att den svenska gruppen är väldigt öppna för att experimentera. Bolaget har sedan tidigare bland annat tagit fram en ugn som skickar bilder till din kamera och en aircondition som går att styra via en app.

Förutom de traditionella vitvarutillverkarna tittar även jättar som Google och Amazon allt mer på satsningar inom det "smarta hemmet".

Läs mer