Sök

Klarna om avhoppen: Därför har toppcheferna lämnat techjätten

Klarna

Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna, ville inte svara på Breakits frågor. Foto: Erik Wisterberg.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Toppcheferna försvinner från Klarna på löpande band. Tidigare anställda berättar om toppstyrning och en hård kultur. Nu svarar bolaget på kritiken.

Klarna är en av Sveriges största techsuccéer just nu. På 11 år har bolaget blivit en av de ledande betaltjänsterna i norra Europa och omsatte 1,69 miljarder kronor bara under första halvåret 2016.

Men allt är inte frid och fröjd på bolaget.

Sedan november 2015 har 15 personer på höga positioner försvunnit från Klarna. Breakit har pratat med ett tiotal tidigare anställda och personer med god insyn i fintechjättens verksamhet. Flera av dem vittnar om en hård kultur och strukturella brister i organisationen, som en anledning till att vissa har försvunnit.

Trots de omfattande avhoppen säger Klarnas presstalesperson Jesper Wigardt att han inte ser massavhoppet som särskilt uppseendeväckande.

“Jag skulle säga att den här personalomsättningen är ganska naturlig eftersom vi växer så snabbt. Det gäller både chefsnivå och personalnivå. Vi förändras fortfarande hela tiden och ungefär dubblar storleken på bolaget vartannat år”, säger han.

Varför slutar så många?

“Jag tror att det handlar om två huvudanledningar. Som sagt är det mycket som förändras på Klarna och vi växer snabbt. Samtidigt är Klarna en väldigt attraktiv plats att rekrytera från. Det är många som får lockande erbjudanden från andra bolag”, säger Jesper Wigardt.

Han medger att bolaget gärna skulle vilja hålla på sina anställda längre – flera av de högsta cheferna stannade bara ett par år – men menar samtidigt att Klarna inte känner någon oro över att folk lämnar bolaget.

Flera av personerna som nu har slutat på Klarna har endast varit där en kortare period. Marknadschefen Carol Hargrave, varumärkeschefen Niklas Angergård och Nordenchefen Anna Borg har alla alla lämnat bolaget efter bara två år.

Är det ett misslyckande för er rekryteringsmässigt att folk slutar så snabbt?

“Jag vill inte kommentera enskilda personer. Generellt tycker jag att vi har lyckats väldigt bra med vår rekrytering”, säger Jesper Wigardt.

I samband med kartläggningen av Klarna-cheferna har Breakit – som nämnt – varit i kontakt med ett tiotal tidigare anställda och personer med nära kopplingar till Klarna. Även om många trivs bra på Klarna talas det även från flera håll om att bolaget är väldigt toppstyrt och har en hård kultur.

Jesper Wigardt känner dock inte igen sig i den bilden.

“Jag kan såklart inte uttala mig om specifika fall men det är inte en bild jag delar generellt om Klarna. Vi jobbar hela tiden för att våra medarbetare ska känna sig delaktiga och känna ett ägande över sitt eget arbete”, säger han.

Har ni misslyckats med det med tanke på att så många försvunnit?

“Det är något vi måste jobba med hela tiden. Jag tror att det alltid finns rum för förbättring men det är något vi har jobbat med en lång tid.”

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski ville inte svara på Breakits frågor. Gällande sin egen ledarstil har han tidigare kritiserat sig själv i efterhand.

“Varje år känner jag att jag lär mig något nytt som får mig att tänka: Herregud, jag har varit en hemsk vd de senaste tio åren”, sade han från scenen på årets Symposium-konferens.

“Sebastian är den första att berätta att han lär och är villig att utvecklas som chef. Klarna är definitivt inte samma företag idag som för elva år sedan”, säger Jesper Wigardt.

Utvecklas Sebastian Siemiatkowski i samma takt som bolaget växer?

“Absolut. Svaret på den frågan ser man i bolagets resultat de senaste åren. Med det sagt är den utvärderingen ytterst en fråga för styrelsen”, säger Jesper Wigardt.

Breakit har sökt Klarnas styrelseordförande Jon Kamaluddin för en kommentar.

Läs mer