Sök

Experterna: Därför tvingas e-handlarna haka på Black Friday

PostnordBlack Friday

Från vänster: Pär Svärdson, medgrundare av Apotea, Carin Blom och Arne Andersson på Postnord Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

"Den inhemska konsumtionen försvinner annars utomlands", säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord, om varför e-handlarna bör följa det amerikanska fenomenet.

För bara några år sedan var det inte många som visste vad Black Friday var för något. I dag har det amerikanska fenomenet, som är en stor shopping- och readag, spridits till flera länder i världen – framförallt i Europa.

I Sverige tog Black Friday ordentligt fart år 2013. I fjol hamnade omsättningen för hela detaljhandeln på 2,3 miljarder kronor, enligt en mätning som Postnord gjort. Hur stor andel som kom från e-handeln är dock okänt. 

"Under förra Black Friday handlade ungefär hälften av konsumenterna i fysisk butik och hälften på nätet. I snitt handlade vi för cirka 1.600 kronor per person under dagen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på Postnord.

Trots att Black Friday är relativt nytt i Sverige har den kommit att bli betydelsefull för den svenska e-handeln, förklarar Carin Blom och kollegan Arne Andersson.

Varför är dagen viktig?

"I början tänkte en del handlare: “Behöver vi verkligen en extra readag?”. Men det är ingen tvekan om att Black Friday ökar i betydelse. Nu när vi konsumenter är globala och när utlandet satsar på den, måste vi i Sverige också göra det. Annars försvinner den inhemska konsumtionen utomlands", säger Carin Blom.

"Det var e-handlarna som först hakade på fenomenet och brydde sig inte då hur lönsamt det var. Nu har e-handlaren lärt sig att planera inför den här dagen och har också förstått att det gäller att behålla kunden efter Black Friday. Annars är risken stor att de tappar befintliga kunder till konkurrenter", säger Arne Andersson och tillägger: 

"Trots att e-handlaren slåss med små marginaler blir förlusten större om de inte hakar på Black Friday."

Det vi handlar mest på Black Friday är hemelektronik, kläder och heminredning. Varken Carin Blom eller Arne Andersson tycker att Black Friday är jämförbar med julhandeln – i alla fall inte än.

“Det vi ser är att Black Friday klättrar snabbt uppför stegen som en av de viktigaste försäljningsdagen, men fortfarande är mellandagsrean större”, säger Carin Blom.

Vilka är de stora vinnarna?

"Jag skulle nog säga att det är de handlare som marknadsför sig bäst och verkligen planerar inför den här dagen", säger Arne Andersson och får medhåll från Carin Blom. 

En som inte är något fan av Black Friday är e-handlaren Pär Svärdson, medgrundare av Adlibris och nätapoteket Apotea. 

"Jag tycker att det är bättre att ha en jämn försäljning över en hel månad i stället för att det ska handla om en specifik dag", säger han och tillägger: 

"När allt koncentreras på en specifik dag leder till en överbelastning. Sajten kraschar och leveranser blir försenade på grund av överbelastning på godsmottagning. Det är bättre att sprida mindre kampanjer på olika dagar i stället, tycker jag."

Kör ni Black Friday på Apotea? 

"Ja, det har vi, men vi är inte den typiska e-handeln som kunderna vänder sig till när Black Friday infaller", säger Pär Svärdson

Läs mer