Sök

Splay bryter in i gammelmedia – med papperstidning om spel

Splay

Edit Brunner, Sverigechef på Splay. Foto: Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Tidningen Splay Gaming ska bland annat innehålla texter om spel som Minecraft och Fifa.

Youtubenätverket Splays följare är självfallet digitala. Trots det väljer nu nätverket att satsa på ett magasin i pappersformat.

Redan vid månadsskiftet kommer magasinet Splay Gaming finnas på tidningshyllorna i butiker runtom i landet.  

Varför ett magasin? 

"Jag vet att det kan verka konstigt när våra följare är digitala. Men vi fick många förfrågningar från vår gamingcommunity. De ville ha en samlingsplats för många av våra gamers, större personliga intervjuer på profiler och olika speltips", säger Edit Brunner, Sverigechef på Splay och tillägger:

"Vi försöker alltid hitta nya samarbetsmöjligheter och intäktskällor för våra influencers, även utanför YouTube, där vi ser att magasin är en potentiell sådan ny intäktskälla, precis som musik, programledaruppdrag, böcker, kläder– och smink-kollektioner"

Magasinets målgruppen är mellan 10-25 år. 

Varför tror du att en tioåring kommer att vilja handla en tidning? 

"Jag tror att tioåring kommer vilja ha en tidning, där kanske en affisch på hans eller hennes idol finns, men också för att läsa om olika profiler", säger Edit Brunner.

"Vi har jobbat med det i två månader och det här är ett roligt test. Vi har lyssnat på våra följare och nu får vi se hur det går."

Läs mer