Jaktappen räddas från konkurs – laddar om för USA-lansering

Breakit - Jaktappen räddas från konkurs – laddar om för USA-lansering
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Jaktappen The Great Wild räddades nyligen genom en rekonstruktion - nu satsar bolaget internationellt och sneglar mot börsen.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Förra sommaren skrev Breakit om jaktappen The Great Wild som via sin app låter jägare och markägare hyra ut jaktmarker till andra jägare. Dessutom finns en social funktion i form av ett forum.

Då hade bolaget, som beskrivits som ett "Fishbrain för jakt", precis tagit in 2,2 miljoner kronor i riskkapital.

Men sedan dess har saker och ting inte riktigt gått som Johan Eldh, vd och grundare, hade tänkt sig.

I mars höll pengarna på att ta slut och sedan dess har bolaget befunnit sig i en företagsrekonstruktion.

Nu har tingsrätten i Stockholm godkänt ackordet, vilket innebär att borgenärerna gått med på att skriva ner sina fordringar och att bolaget får drivas vidare.

The Great Wild har också fått in nytt kapital från Front office, som även är det bolag som skött själva rekonstruktionen. Hur mycket har parterna valt att inte gå ut med.

“Det känns natruligtvis skönt att komma ur rekonstruktionen. Det känns också fantastiskt att den här möjligheten finns. Jag måste säga att jag är imponerad av den svenska lagstiftningen på området”, säger Johan Eldh.

Hur kommer det sig att ni hamnade i den här situationen?

“Det är en blandning av många olika faktorer, men förenklat kan man säga att vi fastnade lite i dödsdalen där saker tog längre tid än vad vi hade räknat med. Allt från att förbättra produkten, nå ut ordentligt och skala upp. Inte heller intäktsmässigt gick det som vi tänkt oss”, säger han.

Appen lanserades i september förra året och bolaget hade en viss framgång. Användarna strömmade till, men inte i den takt som man räknat med.

Affärsmodellen bygger på att The Great Wild tar en provision på genomförda bokningar. Det är fortfarande den huvudsakliga intäktsmodellen, men nu har bolaget bland annat finslipat sin marknadsstrategi.

Nu laddar man för en lansering i USA under 2017.

“Vi vet att USA är en kritisk marknad, Sverige är egentligen för litet. Vi har en plan för att ta oss över till USA och har redan börjat rekrytera där. Det är en jättespännande process som har pågått parallellt med rekonstruktionen”, säger Johan Eldh.

Planen är också att ta in ytterligare kapital nästa år, och eventuellt att ta klivet in på börsen.

“Huvudspåret är att notera bolaget relativt snart. Front office har flera goda exempel där de noterat bolag framgångsrikt. Man kan också se att många techbolag som noterat sig relativt tidigt har haft nytta av det, bland annat eftersom de har fått en ökad exponering i media”, säger Johan Eldh och fortsätter:

“Om man jobbar inom delningsekonomin är det också trevligt att kunna erbjuda dem som använder tjänsten att vara delägare. Det finns en idealistisk tanke i det”.

Hur ska ni undvika att inte hamna i samma situation igen?

“På en strategisk nivå handlar det om att utveckla starka samarbeten med andra aktörer i branschen. Förutom det handlar det om att se till att skapa tidiga kassaflöden även om den huvudsakliga affärsmodellen tar tid att bygga upp, samt naturligtvis att hushålla med tillgängliga resurser”, säger Johan Eldh.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel