Instabrigdes app låter användare öppna upp wifi-nätverk för förbipasserande mobilanvändare. I länder med dålig 3G- och 4G-täckning är tanken att användarna ska kunna gå längst en gata och surfa ostört på mobilen med hjälp av exempelvis kaféer och restaurangers internetuppkopplingar.
Medgrundarna Niklas Agevik och Erik Tigerholm har tidigare lyft fram bland annat Latinamerika som en viktig marknad, på grund av bristen på 4G-täckning.
För att öka expansionstakten på just den marknaden rekryterades Paula Dahlström som expansionschef för cirka ett år sedan. Hennes första uppdrag var att öka få bolaget att växa i Brasilien.
Nu kan Breakit berätta att Instabridge, under det tredje kvartalet i år, hade 3,5 miljoner nedladdningar runtom i världen. Jämfört med samma period förra året innebär det en trippelökning för wifi-appen.
Bara i Brasilien har Instabridge haft 2,8 miljoner nedladdningar sedan lanseringen, vilket är fyrdubbelt så många som samma period förra året.
"Vi ser ett oerhört intresse för Instabridge i Brasilien. Detta beror delvis på att stora delar av befolkningen har svårt att betala för mobildata men även att mobilnätet har stora brister. 3G är instabilt och 4G begränsat," säger Paula Dahlström.
Enligt den senaste årsredovisningen går Instabridge fortfarande med förlust och backade med 7 miljoner kronor förra året.
“Det är helt enligt plan. Det vi gör nu är att bygga nätverket och vår community, vi har inte satt igång intjäningen än. Det är en tydlig plan från oss och våra investerare. Vi är alla övertygade om att det är så här vi skapar mest värde i längden”, sa Niklas Agevik då.
I årsredovisningen skriver Instabridge också att bolaget förväntar sig ha en marknad på 4 miljarder människor inom tre år.
I en runda i somras tog Instabridge in 9,6 miljoner kronor, där amerikanska affärsängeln Tim Draper sköt in 8 miljoner kronor. Han har bland annat investerat i den kinesiska sökjätten Baidu och Elon Musks biltillverkare Tesla.