Sök

Digitalt styrelseproffs ny vd på byrå när grundaren kliver åt sidan

Anna Frick och Sebastian Broms. Foto: pressbild

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Anna Frick vill kombinera sina startup-kunskaper med mångårig erfarenhet från reklambranschen i rollen som ny vd på digitalbyrån Oakwood.

Anna Frick kommer närmast från rollen som vice vd och partner på reklambyrån Garbergs. Men hon har också en fot inne i startup-världen genom en rad styrelseuppdrag, bland annat för digitala hälsostartupen Frisq, affärssystembolaget Fortnox och spelbolaget Leovegas. Hon sitter också i Nordnets styrelse.

Nu kliver hon in som ny vd på digitalbyrån Oakwood, med ett 30-tal anställda och kontor i Stockholm och Barcelona.

“Det jag tror att jag ser mest fram emot är att ta Oakwood till nästa steg, att lyckas vässa erbjudandet så att de blir så attraktiva att de till och med lever upp till snabbväxande företags krav, de har börjat på den vägen, men det finns mer att göra nära bolaget”, säger hon.

Hon tror att hennes mångåriga erfarenhet inom reklambranschen i kombination med kunskaper från startup-världen kommer vara till nytta i det arbetet.

“Bland annat genom styrelseplatsen i Frisq har jag fått en insyn i hur en startup vill investera, i vilken ordning saker och ting ska ske och hur tufft det är. Det är insikter jag tror att kan bidra positivt när man skapar konsulttjänster”, säger hon.

Ett skäl till att hon tackade ja till jobbet är att hon tycker att Oakwood har en “ovanligt prestigelös inställning”.

“De är mer lågmälda och jobbar på och gör bra grejer”.

“En annan sak jag gillar, som jag inte visste från början, är att de har anställda med många olika nationaliteter. Det är vanligt att byråer är så himla likriktade annars”, säger hon.

Anna Frick tar över rollen som vd från grundaren Sebastian Broms, som från och med mars kommer fungera som arbetande styrelseordförande och rådgivare åt byråns kunder.

Läs mer