Kränger gammal mat på nätet - nu fyller Matsmart kassan rejält

Breakit - Kränger gammal mat på nätet - nu fyller Matsmart kassan rejält
Från vänster: Medgrundarna av Matsmart Ulf Skagerström, Karl Andersson och Erik Söderström. Foto: Matsmart/Johan Olsson
Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Matsajten Matsmart fyller kassan med 36 miljoner kronor, kan Breakit avslöja.

Viviana Canoilas
Viviana Canoilas
Reporter

Matsmart har funnits i två år och har som ambition att minska matsvinnet i Sverige. Företaget köper upp och säljer stora volymer överskottsvaror som till exempel är utgående eller felmärkta. Varorna säljs därefter på deras sajt.

Breakit har tidigare rapporterat om Matsmarts försäljningsframgångar och att bolaget fått in miljonkapital från investerare som Robert Ahldins investeringsfirma Edastra (även delägare i Spotify), Gymgrossistens tidigare vd David Frykman och riskkapitalbolaget Northzone.

Fjolårets omsättning landade på 26 miljoner kronor vilket var en explosionsartad siffra jämfört med föregående år på 2,5 miljoner kronor. 

I år hoppas Matsmart kunna slå den siffran med råge. Enligt Karl Andersson, vd och medgrundare av Matsmart, kommer startupen att omsätta närmare 70 miljoner kronor.

Men matstartupen vill ändå växa snabbare än så. Nu står det klart att bolaget har fyllt på sin kassa med nytt kapital på närmare 36 miljoner kronor. Det framgår av handlingar som Breakit har tagit del av.

Förutom de befintliga ägarna, GP Bullhound, Edasta Venture och Northzone ventures, ansluter nya ägare i form av affärsänglarna Magnus Lindestam, Michael Knutzon, familjen Wattins riskkapitalbolag Inbox Capital samt Tedlex Partners.

“Vi hade tänkt att göra en mindre runda på 20 miljoner kronor, men intresset var så stort och så fick vi med oss intressanta investerare. Sedan ville de befintliga investerare också vara med i rundan", säger Karl Andersson, vd och en av grundarna till Matsmart och fortsätter:

"Vi är väldigt nöjda och vi har hittat aktörer som långsiktigt kan följa med, och inte minst bidra till, att vi lyckas på resan vi har framför oss.”

Emissionen sker i form av preferensaktier, vilket förenklat innebär att preferens-aktieägarna har förtur till vinstutdelningar eller pengar i samband med en försäljning. 

Bolaget värderas i affären till 245 miljoner kronor.

Det nya kapitalet ska nu användas till att växa snabbare. I somras tog bolaget exempelvis klivet in i Norge. Och håller redan på att spana in marknader i Skandinavien.

"Vi vill använda pengarna för att växa fortare. Vilka nya marknader det blir eller när vi kommer att expandera kan jag inte säga än", säger Karl Andersson. 

Kommer ni fortfarande heta Matsmart då? 

"Vi gillar ju namnet Matsmart och har inte bestämt oss för något annat än", säger Karl Andersson.

Matsmart grundades 2013 av Erik Söderström, Karl Andersson och Ulf Skagerström. Bolaget har sitt huvudkontor i Stockholm.

Läs fler artiklar
LÄS MER