Breakit - Kassa sajter och coola appar - här är mina digitala spaningar

Kassa sajter och coola appar - här är mina digitala spaningar

Viggo Cavling
Viggo Cavling
18 nov 2016, kl 10:59

Det var länge sedan jag skrev om mitt liv som digital konsument här på Breakit. Men nu är det åter dags att redovisa några personliga upplevelser från nätet.

Viggo Cavling
Viggo Cavling
18 nov 2016, kl 10:59

Jag var initialt skeptisk till webbtjänsten Mina tjänster, men nu har jag testat sidan i några månader och det fungerar riktigt bra. Tjänsten går ut på att du loggar in med ditt bank-ID och ser vilka tjänster du faktiskt prenumerar på och betalar cash för. Självfallet är detta en tjänst som min bank SEB borde ha utvecklat. Men att en oligopolbank som tjänar miljarder varje månad på mitt och alla andras bolån utan att kunna stava till ordet kundnytta skulle göra detta är förstås osannolikt.

Tack vare Mina tjänster har jag nu avslutat mina prenumerationer på C More, Viaplay och Ledarna. Det sista har dock inte gått igenom. Ledarna har lovat att skicka en blankett som förstås ännu inte har kommit. Jag försökte även mejla och ringa C More, men det var förstås ingen som svarade i telefon på utsatt telefontid och det tog fem (5) dagar att svara på mitt mejl. Jag uppskattar C More när de kör allsvensk fotboll, men hatar alla annan sport. Före Mina tjänster brukade jag spärra mitt kreditkort när jag ville säga upp abonnemang, men det slipper jag alltså nu. Tack!

SJ:s hemsida har jag klagat på förr. Och jag kan bara konstatera att tjänsten fortsätter att vara usel trots att man nyligen lanserade sin nya mobilanpassade sida. Alltså, hur svårt kan det vara att skapa någonting som fungerar? Ofta, ofta går det inte att beställa biljetter på SJ:s sida och när jag återkommer några timmar senare har biljettpriset gått upp… Skamlöst!

SJ gör verkligen allt för att man ska hata företaget.

Resebranschen var en av de första som digitaliserades och borde ha kommit till en betydligt högre mognadsgrad än återkommande systemfel. Även Braflygs (gamla Malmö Aviation) nya sida lider av liknade problem. De borde gå på kurs hos Norwegian och Ryan Air som jag aldrig haft problem med. 

Rentalcars.com kan för övrigt vara det största bluffbolaget på nätet. De säger att de hjälper dig att hitta den billigaste hyrbilen, men i praktiken säljer de den dyraste försäkringen till din hyrbil. När du väl valt bil och uthyrare så förklarar killen i kassan när du ska hämta ut bilen att du måste ha en svindyr försäkring. Annars måste du deponera tusentals kronor. Alltså, att det kan fortgå år efter år utan att någon gör som mer kundanpassat är osannolikt.

Polisens hemsida när jag anmälde min stulna iPhone funkade bra. Men varför jag måste skriva ut och skicka in en blankett med posten när jag ska anmäla stölden till mitt försäkringsbolag Vardia är OBEGRIPLIGT. När Mina tjänster propduktutvecklar borde de hjälpa människor att överblicka sina försäkringar för detta är också en djungel med noll insyn för kunderna.

Ibooks har fått ett bättre utbud. Har precis läst ut Åsne Seijerstads senaste Två systrar. Ett 500 sidor långt reportage om två kvinnor som flyttar från Norge till Syrien för att slåss med IS. De har precis som huvudpersonen Åsne Seijerstads förra bok om Anders Breivik radikaliserats framför dator med internets “hjälp”. En minst sagt deprimerande utveckling i kölvattnet av den digitala revolutionen.  

Jag har även testat Malmö-startupen Framkalla App. De förvandlar mina Insta- och Fejjan-bilder till snygga planscher. En busenkel idé som jag tycker funkar riktigt bra. Jag fick testa en affisch gratis och köpte genast en till. Enligt bolagets vd Nino Subotic omsätter man 10 miljoner kronor och gör 2 i vinst. Hade jag VC-kapital över hade jag gärna varit med när bolaget ska ut i Europa. 

Hör gärna av dig med tips på bra och dåliga upplevelser i ditt liv som digital konsument. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel