Hela listan: Här är medierna som får digitala miljoner från Google

Breakit - Hela listan: Här är medierna som får digitala miljoner från Google
Google ger fyra svenska medier utvecklingsbidrag. Foto: AP, Samsung samt skärmdumpar.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Digitala dödsannonser, virtual reality och en techdatabas. Här är de svenska medieföretagen som får utvecklingspengar av sökjätten Google.

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Google lanserade våren 2015 ”Digital News Initiative”, som ger bidrag till digitala utvecklingsprojekt hos europeiska medier. 

I den första bidragsvändan fick svenska bolag som Newsreps, Bambuser och Mittmedia pengar. Det sistnämnda bolaget hittade Google-miljonen i sin skräpkorg (!).

Nu är det återigen dags för Google att strössla pengar över den krisande mediebranschen, som med ljus och lykta söker efter sin framtid i den digitala eran.

Totalt ges 236 miljoner kronor (24 miljoner euro) till 124 projekt i 25 europeiska länder. Här är de fyra svenska medieföretag som nu får pengar från Google. 

Stora projekt:

• Citygate får 3,7 miljoner kronor för en ”ny typ av dödsannonser anpassade för den digitala eran”. Citygate erbjuder nätbaserade annonstjänster till svenska mediehus, och ägs av en rad svenska mediekoncerner. 

Mellanstora projekt:

• Dagens Industri/Bonnier Business Press, för startup-databasen ”Nordic Tech List” som drivs inom Di Digital. Google går in med motsvarande 2 miljoner kronor för att ”bidra till produktutvecklingen”.

• Aftonbladets ägare Schibsted, för projektet ”Aftenposten Ung”. Det ska ”förändra sättet som unga användare konsumerar digitala nyheter, och motivera användarna att uppdatera sig själva snabbt och mer frekvent gällande dagsaktuella nyheter”. 

Prototyp-projekt:

• Svenska Dagbladet får knappt en halv miljon för att ”hitta de bästa sätten för storytelling” i virtual reality. 

• Nyheter 24-gruppen, för ett projekt som ”kombinerar teknologi och öppen data med det journalistiska hantverket för att tillhandahålla nyheter, unika insikter och statistik. Både lokalt såväl som på en nationell och global nivå. 

Såhär fördelas Googles pengar över Europa. 

  Källa: GNI – kolla in alla som får pengar här.

Läs fler artiklar
LÄS MER