Breakit - Bo Mattsson: Grundare måste vara bra på att kicka ut folk
Bo Mattsson. Foto: Sara Lindh

Bo Mattsson: Grundare måste vara bra på att kicka ut folk

Bo Mattsson
Bo Mattsson
10 nov 2016, kl 19:58

Breakits krönikör Bo Mattsson om vad som krävs för att bygga ett bra team efter grundargänget.

Bo Mattsson
Bo Mattsson
10 nov 2016, kl 19:58

På allmän begäran som det heter, det vill säga det är en (1) person som har frågat, så återkommer jag här kring frågan om hur man bygger ett vettigt team. Med alla de begränsningar som finns i detta, inte minst mina egna tillkortakommanden, så ber jag dig läsa det med en viss nypa salt. Det som funkar för en person funkar eventuellt inte för någon annan. För att det inte skall bli för mycket upprepning så är den här mer inriktad på gruppen anställda efter grundargänget.

Med de förbehållen, så är det här vad jag anser och tror:

• Folk vill bli sedda.

• Folk vill bli höra till ett sammanhang, gärna ett sådant som är helt och rent och någorlunda i takt med tiden.

• Folk vill lära sig något.

• Folk vill ha kul.

Inget unikt i det, men om vi nu då bryter ned dessa punkter till vad de betyder och försöker att översätta det till praktisk hantering, vad betyder de då?

Folk vill bli sedda

När är någon sedd? Det vanligaste svaret är att det är när man uppmärksammar någon för något positivt denna person har gjort, men jag tror att det sannskyldigast viktigaste är att det ställs tydliga krav på vart den människan skall ta vägen och vad som förväntas, och med en tydlig risk för negativ behandling om detta inte levereras. Som individer finns vi inte om inte andra ställer krav på oss. Det gäller skolan, familjen, och yrkeslivet - det är därför i mitt tycke som pensioneringen är den stora Liemannen.

Och även om det gör ont att få konstruktiv, kanske negativ, feedback, så är det just detta som gör oss till bättre och viktigare (yrkes)människor. Den du inte ställer krav på, är inte heller sedd. Väldigt enkelt. Den du inte ibland blir arg på, betyder heller inget för dig. Jag vet att det finns de som hävdar att konflikt inte är positivt, jag vill dock med viss envishet hävda att konflikt innebär starka fördelar i form av fördjupad förståelse och en bättre relation, naturligtvis med förbehållet att konflikten av båda parter hanteras på ett någorlunda moget vis.

Det här står inte på något sätt i motsatsställning till positiv återkoppling, det enda du behöver tänka på där är ju att se och kommentera det som gjorts, snarare än personen som gjort det. Av någon märklig anledning tycks folk respondera bättre på uttrycket “grymt, vad klart och tydligt du presenterade förslaget” än på “grymt vad du var bra på presentationen”. Jag själv är rätt usel på just den delen, eftersom jag gärna går på person, snarare än innehåll, men jag försöker.

Folk vill höra till ett sammanhang

Alla pratar om att det är så in i bängen viktigt att alla är olika - alla ska helst vara så olika som möjligt, helt enkelt. Det må ju möjligen vara ett recept för framgång om den verksamhet du driver är Google, men för en liten sketen startup så skulle jag vilja påstå att det är en omöjlighet. En startup skall resa flaggan på Iwo Jima, och då är det viktigare att man delar värderingar så långt det låter sig göras, i annat fall riskerar man att fastna i oändliga diskussioner internt, med väldigt litet verkstad som enda resultat. Det är svårt att tillhöra ett sammanhang om man inte delar gruppens värderingar och om gruppen inte är likriktad så blir through-put klart lidande.

Av detta följer också att du som grundare måste vara duktigare på att kicka ut folk som inte passar, än att rekrytera de som gör det. Jag kan inte nog poängtera detta - har du svårt att ta konflikter, så bör du inte vara vd. Att kicka folk är per definition något av den mest konfliktskapande verksamhet man kan tänka sig. Vi svenskar är världsbäst på att vara välmenande osympatiska, genom att vi låter snällismen gå igenom i livets alla delar.

Det får dock ofta, som i det här fallet, exakt rakt motsatt effekt. Att vara snäll med en individ som av någon anledning inte riktigt passar är att så fort som möjligt se till att den människan hamnar någonstans där hen får utrymme att “bli den hen kan bli” för att nu ta till ett något slitet uttryck.

Sedan, när din startup tagit sig upp ur de lägsta träsknivåerna, så blir heterogenitet alltmer viktigt, men då kommer ditt företag också ha klart mycket bättre möjligheter att hantera de svårigheter som uppstår just ur detta.

Folk vill lära sig något

Att vara med i en startup är sannolikt något av det mest lärorika man kan hålla på med, men det förutsätter att du som grundare är extremt öppen för att dela med dig av allt som händer i företaget. Jag hade en gång en chef som skällde ut mig för att jag hävdade att det var viktigt att jag som ansvarig för en verksamhet var helt förutsägbar för personalen.

Han tyckte att det var det dummaste han någonsin hört. Needless to say, som det heter, det var rätt uppenbart att vi stod för två helt skilda uppfattningar om hur man får team att fungera. Förutsägbarhet och därmed trygghet är viktigt för att kunna driva en kultur, och en del av denna kultur bör vara att nyfikenhet uppmuntras och belönas. Nyfikenhet är en förutsättning för nyinlärning och nyinlärning är i sin tur en förutsättning för förändring. Så om du vill ha en organisation som på nysvenska kan pivotta och vara beundransvärt förändringsbar, så är förutsägbarhet nyckeln till rätt mycket.

Om du däremot medvetet väljer att ligga lågt med vad du anser och tycker så lär du inte komma långt i kulturbygget. Om du då stöter på en människa som försöker utnyttja att du är just förutsägbar och öppen för att framhäva sig själv på andras bekostnad, då måste du se till att den människan får höra det och i eventuell frånvaro av omedelbar förändring hos denna person, se till att hen försvinner ur företaget.

Folk vill ha kul

Kanske enklast av allt - lyckas du med de tre ovanstående puckarna, så följer “kul” som ett brev på posten. Det svåra med kul är dock att det verkligen är subjektivt. Det som är kul för den ena är det definitivt inte för den andre. Men ovanstående tre punkter tror jag tillsammans bildar en sund och vettig bas för att folk faktiskt ska tycka att de har kul. De behöver i tid och otid inte släpas iväg på diverse mer eller mindre krystade företagsevent där det nästan finns ett outtalat krav, oavsett syfte, format eller innehåll, att du just ska ha kul (vilket ju naturligtvis gör att det inte är särskilt kul, särskilt inte om det ställer till bekymmer med barnhämtningen på eftermiddagen).

Å andra sidan - är ni bara några stycken, och ganska likadana vad gäller värderingarna, så är det rätt lätt att ha kul, oftast via någon gemensam aktivitet som alla tycker om. Lägg mycket tid på det. På Cint i början stängde vi firman på fredagar klockan 13 för att spela Civilization fram till ungefär 18 och det funkade utmärkt. Innan Civ3 kom så kunde vi heller inte expandera företaget, eftersom man max kunde spela åtta stycken i nätverk, så det är inte helt fel att hävda att Cints expansionstakt skedde i språngvisa etapper, det vill säga när Civ behagade utöka antalet slots i ett och samma spel.

Nästa gång tänkte jag fundera litet kring begreppen kvalitet kontra pris kontra snabbhet.

P.S. Helt utanför ämnet men relevant ändå eftersom vi alla försöker lista ut rätt UX/UI och kundkommunikation - jag behövde i veckan köpa en stenskiva till köket (för att kunna ställa heta kastruller på och annat), så jag sökte på stenskivor, hittar stenskivor.se och helt otippat hamnar jag i den bästa kundresan någonsin. De har banne mig tänkt på allt (även om layouten är en aning rörig). De tar mig lugnt och stilla förbi varenda liten frågeställning jag kan tänkas ha, både innan köp, under köp och efter köp. Som sagt var, otippat att stöta på det när det gäller något så prosaiskt som stenskivor. Gå dit, beställ en skiva, och lär av kundresehanteringen. Allt beröm till den som tänkt ut stenskivor.se. Bror Törner i Danderyd - se upp!

Bo Mattsson har grundat och sålt startupen Cint. Han har även gjort en rad investeringar, däribland i Breakit. 

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel