Bo Mattsson: Grundare måste vara bra på att kicka ut folk

Entreprenör
Bo Mattsson: Grundare måste vara bra på att kicka ut folk

Bo Mattsson, krönikör på Breakit. Foto: Sara Lindh.

Bo Mattsson

Krönikör

Breakits krönikör om vad som krävs för att bygga ett bra team efter grundargänget.

På allmän begäran som det heter – det vill säga att en (1) person har frågat – så återkommer jag i den här krönikan till frågan om hur man bygger ett bra team, som jag varit inne på i den tidigare här och här.

Med alla de begränsningar som finns i detta, inte minst mina egna tillkortakommanden, så ber jag dig läsa det med en viss nypa salt. Det som funkar för en person funkar eventuellt inte för någon annan. För att det inte ska bli för mycket upprepning så är den här texten mer inriktad på gruppen anställda efter grundargänget.

Med de förbehållen, så är det här vad jag anser och tror:

  • Folk vill bli sedda.
     
  • Folk vill bli höra till ett sammanhang, gärna ett sådant som är helt och rent och någorlunda i takt med tiden.
     
  • Folk vill lära sig något.
     
  • Folk vill ha kul.
     

Inget unikt i det, men om vi nu då bryter ned dessa punkter till vad de betyder och försöker att översätta det till praktisk hantering, vad betyder de då?

Folk vill bli sedda

När är någon sedd? Det vanligaste svaret är att det är när man uppmärksammar någon för något positivt denna person har gjort. Men jag tror att det viktigaste är att det ställs tydliga krav på vart den människan skall ta vägen och vad som förväntas, och med en tydlig risk för negativ behandling om detta inte levereras.

Även om det gör ont att få konstruktiv, kanske negativ, feedback, så är det just detta som gör oss till bättre och viktigare (yrkes)människor. Den du inte ställer krav på, är inte heller sedd. Den du inte ibland blir arg på, betyder heller inget för dig. Jag vet att det finns de som hävdar att konflikt inte är positivt, jag vill dock med viss envishet hävda att konflikt innebär starka fördelar i form av fördjupad förståelse och en bättre relation, naturligtvis med förbehållet att konflikten av båda parter hanteras på ett någorlunda moget vis.

Folk vill höra till ett sammanhang

Alla pratar om att det är så in i bängen viktigt att alla är olika. Det må ju möjligen vara ett recept för framgång om den verksamhet du driver är Google, men för en liten startup skulle jag vilja påstå att det är en omöjlighet. En startup ska resa flaggan på Iwo Jima, och då är det viktigare att man delar värderingar så långt det låter sig göras. I annat fall riskerar man att fastna i oändliga diskussioner internt.

Jag hade en gång en chef som skällde ut mig för att jag hävdade att det var viktigt att jag som ansvarig för en verksamhet var helt förutsägbar för personalen

Av detta följer också att du som grundare måste vara duktigare på att kicka ut folk som inte passar, än att rekrytera de som gör det. Jag kan inte nog poängtera detta: Har du svårt att ta konflikter, så bör du inte vara vd. Att kicka folk är per definition något av den mest konfliktskapande verksamhet man kan tänka sig.

Folk vill lära sig något

Att vara med i en startup är sannolikt något av det mest lärorika man kan hålla på med, men det förutsätter att du som grundare är extremt öppen för att dela med dig av allt som händer i företaget. Jag hade en gång en chef som skällde ut mig för att jag hävdade att det var viktigt att jag som ansvarig för en verksamhet var helt förutsägbar för personalen.

Han tyckte att det var det dummaste han någonsin hört. Needless to say, som det heter, det var rätt uppenbart att vi stod för två helt skilda uppfattningar om hur man får team att fungera.

Förutsägbarhet och därmed trygghet är viktigt för att kunna driva en kultur, och en del av denna kultur bör vara att nyfikenhet uppmuntras och belönas. Nyfikenhet är en förutsättning för nyinlärning och nyinlärning är i sin tur en förutsättning för förändring. Så om du vill ha en organisation som på nysvenska kan pivotera och vara beundransvärt förändringsbar, så är förutsägbarhet nyckeln till rätt mycket.

Folk vill ha kul

Kanske enklast av allt – lyckas du med de tre ovanstående puckarna, så följer “kul” som ett brev på posten. Det svåra med kul är dock att det verkligen är subjektivt. Det som är kul för den ena är det definitivt inte för den andra.

Av detta följer också att du som grundare måste vara duktigare på att kicka ut folk som inte passar, än att rekrytera de som gör det. Jag kan inte nog poängtera detta

Men ovanstående tre punkter tror jag tillsammans bildar en sund och vettig bas för att folk faktiskt ska tycka att de har kul.

De behöver i tid och otid inte släpas iväg på diverse mer eller mindre krystade företagsevent där det nästan finns ett outtalat krav, oavsett syfte, format eller innehåll, att du just ska ha kul (vilket ju naturligtvis gör att det inte är särskilt kul, särskilt inte om det ställer till bekymmer med barnhämtningen på eftermiddagen.

Bo Mattsson har grundat och sålt startupen Cint. Han har även gjort en rad investeringar, däribland i Breakit. 

Läs fler artiklar
LÄS MER