Så många (få?) använder sig av Uber, Airbnb och Tinder i Sverige

Breakit - Så många (få?) använder sig av Uber, Airbnb och Tinder i Sverige
Hur många använder de hajpade tjänsterna Uber och Tinder? Foto: Gene J. Puskar/AP.
Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Här är nästan allt du behöver veta om svenskarnas digitala vanor. Breakit ger dig godbitarna ur mastodontstudien "Svenskarna och internet 2016"

Erik Wisterberg
Erik Wisterberg
Reporter

Den årliga rapporten ”Svenskarna och Internet” är en av de mer ambitiösa rapporterna om nätvanorna i vårt land. Kapitlet om sociala medier har släppts tidigare – läs Emanuel Karlstens och Erik Wisterbergs tankar om detta här och här.

På torsdagsmorgonen släpptes hela rapporten, som innehåller data över allt från användandet av enskilda tjänster till de stora trenderna.

Värt att påpeka är att statistiken bygger på intervjusvar, vilket gör att undersökningen speglar hur svenskarna själva uppskattar sitt internetbeteende.

Något som verkligen sticker ut är hur långt ned i åldrarna smartphone-boomen har gått. 55 procent av åttaåringarna har nu tillgång till en egen mobil (datan bygger på svar från deras föräldrar).

"Det är väldigt tidigt sett i ett internationellt perspektiv", sade Pamela Davidsson, statistikansvarig på Internetstiftelsen i Sverige som står bakom rapporten.

För den som följer delningsekonomin kom även svar kring dejtingappen Tinder, hotellutmanaren Airbnb och taxiutmanaren Uber. Dessa tre varumärken får alla massiv uppmärksamhet. Så hur många använder tjänsterna i Sverige? Svenskarna och internet ger följande svar.

Tinder: 5 procent av Svenskarna över 16 år svarar att de använder tjänsten. Något fler män än kvinnor tindrar, enligt undersökningen.

Uber: 4 procent av befolkningen har "någon gång" använt taxitjänster som Uber. 2 procent har gjort det "någon eller några gånger i månaden". Uber finns dock främst i storstäderna. I Stockholms län har 9 procent erfarenhet av tjänster som Uber och 5 procent använder den typen av tjänster någon gång i månaden.

Airbnb: 15 procent av befolkningen har "någon gång" bokat eller betalat hus eller lägenhet utomlands privat via tjänster som Airbnb. I första hand är det personer i åldern 26 till 55 år som använder sig av dem. I de åldrarna har var femte prövat denna typ av tjänster.

En större, mycket mer genomgripande fråga, handlar om var vi får vår information från. De traditionella mediernas informationsmonopol är sedan länge krossat av nätet och sociala medier. För de unga har internet varit den viktigaste informationskällan under flera år.

Undersökningen visar att en stort maktskifte nu har skett.

"För första gången är internet den viktigaste informationskällan", sade Pamela Davidsson från scenen.

Diagrammet visar medelvärdet på en femgradig skala när svenskarna skattar olika informationskällor.

Det är såklart viktigt att komma ihåg att innehåll från tv, tidningar och radio är en central del av innehållet på internet. Men de når i allt större utsträckning sin publik via sociala medier som Facebook och via sökningar via exempelvis Google. Siffrorna ovan kan tolkas som att dessa distributörer stärker sin makt över vår verklighetsuppfattning. 

Iphone vs. Android: I världen dominerar Androidtelefoner marknaden. Men inte i Sverige.

41 procent har en Iphone, medan 37 procent har en Androidtelefon. 3 procent har en annan modell. Bland 12-15-åringarna är gapet mycket större.

Det finns vissa intressanta skillnader mellan Android/Iphone-användare.

Spotify, Netflix och Youtube: Vi läser ofta rapporter om Youtubes dominans i de unga målgrupperna. Och där är den brutal. Men, värt att notera är att nästan lika många använder Spotify när man tittar på hela befolkningen. Netflix växer också snabbt.

Sugen på att läsa veta mer? Hela rapporten finns som pdf här och i webbversion här.

Läs fler artiklar
LÄS MER