Sök

Snökaoset skapar högt tryck och förseningar – hos matapparna

WoltFoodora

Höger ovan: Carl Zetterqvist, Sverigechef på Wolt. Felipe Guiterrez, Sverigechef för Foodora. Foto: TT/Britta Pedersen/Press

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Snöovädret har gjort att det är högt tryck på hemleverans av mat just nu. "Vi var tvungna att stänga", säger Carl Zetterqvist, Sverigechef på matappen Wolt.

Det snöiga vädret har ställt till det på vägarna runtom i landet. Även flygtrafiken har drabbats av förseningar då man inte hinner rensa landningsbanorna fria från snö.

Onsdagsvädret har också påverkat de konkurrerande matleveransapparna i Stockholm. Både vad gäller besvärliga leveranser, men också ett ökat tryck när folk inte velat gå ut.

"Vi hade för många beställningar vid lunchtid och var tvungna att stänga under en kort stund. Annars har vi skött verksamheten som vanligt", säger Carl Zetterqvist.

Han förklarar vidare att vädret har också lett till att leveranserna har drabbats av förseningar och att det har varit svårt för cyklisterna att ta sig fram.  

"Det är framför allt bilarna som sköter leveranserna i dag. Detta är en av fördelarna med en bredare fordonsflotta", säger Carl Zetterqvist.

Även konkurrenten Foodora har drabbats av förseningar på grund av snöovädret, vilket bolaget skriver på sin hemsida. 

"Vädret är kaotiskt just nu, men vi har bilar som levererar maten”, säger Felippe Guiterrez, Sverigechef för Foodora.

Strax efter lunch gick det vid Norrmalmstorg där Breakit sitter inte att beställa mat från någon restaurang via Foodora.

Uber eats uppger i sin app att även de dras med förseningar. 

"Leveranser tar längre tid än vanligt, inte minst då cykelkurirer har det svårt, men vi arbetar hårt för alla som beställer mat ska få den så fort som möjligt, bland annat genom att också låta uberX-förare ta matleveranser", säger Oliver Carra, pressansvarig på Uber.

Trots att den svenska vintern bara har börjat tror Carl Zetterqvist att Wolt kommer att mäkta med kommande månader. 

”Det är klart att vi påverkas av vädret, men vi följer väderprognoserna hela tiden och anpassar vår schemaläggning därefter för att kunna upprätthålla en bra kundupplevelse”, säger han.

Tror du att det kommer bli svårare att hitta personal under vintern?

“Det tror jag inte, vi har ett stort ansökningstryck”, säger Carl Zetterqvist.

Läs mer