"I've got 99 problems – and Jay Z is not the one i think about"

Breakit - "I've got 99 problems – and Jay Z is not the one i think about"

Jessica Gow / TT

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

Spotify-grundaren Martin Lorentzons kaxiga hälsning till rapparen och Tidal-ägaren Jay Z.

Mängder av investerare, startups och entreprenörer samlades under torsdagen när inkubatorn Sting arrangerade endagskonferensen Sting Day. På scen stod bland annat Spotify-grundaren Martin Lorentzon – som väntat fick svara på frågor om den tilltagande konkurrensen i musikströmningsbranschen.

Utfrågarna på scenen frågade bland annat vad han hade sagt till Jay Z, som nyligen dragit igång konkurrenten Tidal, om han fick möjligheten.

”Till Jay Z? Jag skulle nog säga att jag har 99 problems, och Jay Z är inte det jag tänker på”, sade han, som en referens till Jay Z låten ”99 Problems”. 

Svaret på frågan möttes av jubel och applåder av entreprenörerna och investerarna i publiken.

Den skojfriske Spotify-grundaren fick även en fråga om vilket artistnamn han hade tagit om han varit en rappare.

”Eftersom det är mycket prat om konkurrens och Dr. Dre så det måste bli något med ’Dr’. Så förmodligen Dr. Martin”, sade han, men hänvisning till det Dr.Dre-grundade strömningstjänsten Beats, som numera ägs av Apple.

Spotify har den senaste tiden fått skarp kritik från både skivbolag och konkurrenter för sin ”freemium”-modell som tjänsten anammar.

Martin Lorentzon står dock fast vid att modellen är framgångsrik.

”Alla marknader följer det mönster vi ser i Sverige. Det börjar inte med att man vaknar i sängen och tänker: ’Nu ska jag inte gå till Piratebay längre och börja betala 100 euros om året’. Framgången har varit freemium-modellen. Okej, Piratebay stjäl, så jag testar gratisversionen. När du har dina tre playlist, och du vill ta dem offline, då börjar du betala för det. Vi ser de mönstren”

”Alla länder följer samma mönster som vi ser här i Sverige. Vi tar det step by step.”

Spotify-grundaren fick även frågan om Spotify verkligen är ett framgångsrikt företag, med tanke på att bolaget inte genererar vinst.

”Ja, det skulle jag säga, eftersom vi har så många betalande. Man betalar med tid och får reklam eller månadsavgift. Och användarna är väldigt nöjda med tjänsten. Så jag skulle säga att det är ett framgångsrikt bolag", säger han.

"Man ska inte alltid mäta pengar, jag säger inte att det att det är oviktigt, men i det här fallet har vi en plan, vi har en ambition och har exponentiell tillväxt. Vi finns i 58 länder och jag ser ingen orsak till att vi inte ska kunna kliva in i resten av länderna”, säger han.

Läs fler artiklar
LÄS MER