Breakit - Deras idéer vann superängeln Dusan Stojanovics fintechtävling
F.v: Andreas Broström (Paydrive), Henrik Hjelte (Chromaway) och Dusan Stojanovic.

Deras idéer vann superängeln Dusan Stojanovics fintechtävling

Jonas de Lange
Jonas de Lange
09 nov 2016, kl 19:03

Två svenska startups fick dela på pokalen när ängelnätverket True Global Ventures arrangerade en startuptävling i Stockholm.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
09 nov 2016, kl 19:03

Tidigare i veckan arrangerade ängelnätverket True Global Ventures en särskild fintechtävling i Stockholm. 60 bolag från hela världen granskades i sömmarna av ett helt auditorium med investerare, analytiker och börshajar hos Nasdaq i Stockholm.

Bakom ängelnätverket står den svenska fintechexperten och affärsängeln Dusan Stojanovic, som bland annat var tidig investerare i betaljättarna Dibs och Payson.

I juryn för tävlingen hittade man även tunga svenska namn som Collector-grundaren Lena Apler och Nordnets teknikchef Tuva Palm.

Tre bolag valdes ut som vinnare av tävlingen. De två svenska bolagen Paydrive och Chromaway samt norska Cloud insurance.

“Det känns jättekul. Det är ett kvitto på vårt koncept och att vi har rätt infallsvinkel som vill skaka om den stela försäkringsbranschen”, säger Andreas Broström, vd på Paydrive.

Hans bolag har skapat en försäkring som baseras på uppkopplade bilar. Genom att samla data från sin bil kan privatpersoners försäkringspremier baseras på hur långt och hur riskfyllt man kör, istället för ett estimat utifrån demografisk data.

Vinnarna valdes ut bland annat baserat på affärsidén men också på hur långt bolagen hade kommit.

“Det var ett imponerande startfält med många bra tävlande. Men de tre vinnarna stack ut särskilt genom att de kunde visa att de fått fart på affärerna. De kunde också visa att de hittat stora marknader i verkligt behov av att skakas om”, säger Dusan Stojanovic om vinnartrion.

Paydrive lanserade sin tjänst i våras och har redan nått en försäljningstakt på 4000 nya kunder om året.

“Vår försäljning har ökat kraftig efter att vi fick samarbeten med jämförelsesajterna Compricer och Insplanet. När vi når 4-5000 försäkringar har vi en verksamhet som kan gå break-even. Nu är vi snart där vi vill vara”, säger Andreas Broström.

Innan tävlingen var han dock skeptisk till hela upplägget.

“Jag har drivit startup i tre år och har aldrig varit med i en tävling. Vad ska man tävla i liksom? Men det här var väldigt proffsigt och väldigt nära affärssidan. Det är kul att få förkalra sitt koncept”, säger Andreas Broström.

Läs mer om:
Läs fler artiklar
Läs nästa artikel