Sök

Delar på kvarts miljard - nu säljer svenskarna bakom Addnature

AddnatureInternetstores

Gänget bakom Addnature: Pär Svärdson, David Rönnberg, Klas Berggren, Mathias Hedström och Martin Larsson.

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

”Vi jobbade gratis de första två åren och satsade alla pengar vi hade”

I våras avslöjade vi på Breakit att svenskgrundade Addnature var på väg att säljas. Förutom Addnature bjöds cykelsajten Bikester och en handfull andra e-handelsbolag som ingår i koncernen Internetstores ut till försäljning.

På tisdagseftermiddagen aviserades att affären var klar - österrikiska Signa Retail köper aktierna i Internetstores. 

Någon köpeskilling anges inte men enligt Breakits källor betalar Signa Retail netto 170 miljoner euro (220 miljoner euro innan skulderna dragits av) eller motsvarande 1,7 miljarder kronor. Bland de största ägarna som nu säljer återfinns det ursprungliga grundarteamet av Addnature - Klas Berggren, Mathias Hedström och Martin Larsson. 

Det var de tre entreprenörerna som precis lagom till att IT-bubblan sprack i början av år 2000 drog igång friluftsbutiken Addnature på nätet.

”Tidpunkten kunde knappast varit sämre. Boo.com (hajpad modesajt som blev ett jättefiasko) smällde i samma veva och allt som hade med e-handel blev plötsligt iskallt”, säger Mathias Hedström som slutade att arbeta operativt i bolaget för ett år sedan men fortfarande sitter i Internetstores styrelse.

Innan de startade Addnature hade vare sig han eller de andra grundarna gjort någon speciellt grundlig research.

”Vi var inte särskilt seriösa när det gällde den biten. Vår marknadsanalys var bara att vi ville sälja saker som vi själva tyckte var kul”, säger Mathias Hedström med ett skratt.

Men med sig i teamet bakom Addnature hade de också nätbokhandeln Adlibris grundare Pär Svärdson. I det läget hade Adlibris redan fått rejäl fart på verksamheten och Addnature-killarna var övertygade om att det också skulle gå att sälja friluftsprylar på nätet i större skala.

”Från början hade vi tänkt att ta in riskkapital som alla andra men när hela marknaden dog blev vi tvungna att finansiera hela projektet själva”, berättar Mathias Hedström.

I praktiken innebar det hårt arbete utan lön samtidigt som besparingarna krympte:

”Vi jobbade gratis de första två åren och satsade alla pengar vi hade. Men så här i efterhand var det bra att vi inte fick in något riskkapital”.

Varför?

”Då hade någon riskkapitalist kommit in och krävt att vi skulle finnas i hela Europa inom sex månader och så hade vi gått i konkurs som alla andra”, säger Mathias Hedström.

Istället byggde de bolaget på egen hand med små resurser. Första året slutade omsättningen på 800.000 kronor och det andra blev försäljningen runt 2 miljoner kronor.

”Vi har hela tiden växt även om det från början var från jättelåga nivåer. Efter fyra år öppnade vi en egen butik i Stockholm, det blev väldigt avgörande för oss”, konstaterar Mathias Hedström.

Tack vare butiken började en rad etablerade friluftsmärken leverera produkter till Addnature vilket breddade sortimentet och attraktionsnivån inte minst för e-handeln.

”Marknaden då var väldigt omogen och många leverantörer ville inte sälja varor till renodlade e-handlare men nu fick vi in flera stora varumärken”, säger Mathias Hedström.

2013 hade verksamheten växt till en omsättning på 180 miljoner kronor vilket var en ökning med 50 procent jämfört med året innan.

”Vi hade riktigt bra fart på tillväxten och när Internetstores kontaktade oss så var vi rätt svalt inställda till en försäljning”, minns Mathias Hedström.

Men det som fick dem att tänka om var Internetstores e-handel för cyklar. Addnature saknade det benet samtidigt som grundarna såg att cykelintresset växte lavinartat i Sverige.

”De var väldigt duktiga i cykelsegmentet och det avgjorde. Efter att vi gick ihop 2013 byggde vi upp verksamheten för e-handeln Bikester i Sverige, Norge och Finland”, säger Mathias Hedström.

Idag står Biksters försäljning för runt en tredjedel av den totala omsättningen i Norden. Omsättningen i Norden totalt ligger på dryga 400 miljoner kronor och verksamheten gör en vinst på cirka 30 miljoner kronor, enligt Breakits uppgifter. Hela Internetstores omsätter i år runt 1,8 miljarder kronor och redovisar ett rörelseresultat på omkring 150 miljoner kronor.

Det är också förklaringen till den saftiga prislappen och för Mathias Hedström och hans medgrundare Klas Berggren och Martin Larsson innebär affären en ekonomisk jackpott. Tillsammans med Pär Svärdson och den tidigare Addnature-chefen David Rönnberg (idag vd för klädkedjan Indiska) äger de tre ungefär 15 procent av aktierna i Internetstores. Det innebär att de nu kan dela på cirka en kvarts miljard kronor. 

Mathias Hedström vill inte kommentera någonting kring den ekonomiska uppgörelsen men flaggar för att han kommer att göra en del investeringar i svenska e-handelsbolag framöver:

”Jag, Klas och Martin har tillsammans med David Rönnberg redan gått in i e-handelssajten Fiske.se och Jakt.se. Nu kommer vi göra fler roliga investeringar framöver. Framför allt tittar vi på e-handel”, säger Mathias Hedström.

Störst av de gamla ägarna i Internetstores är den svenska riskkapitaljätten EQT som sitter med cirka hälften av aktierna. Nummer två i ägarlistan är René Marius Köhler som grundat den tyska delen av Internetstores.  

Läs mer