Sök

Viggo Cavling: "Sociala medier är en farlig arena för varumärken"

Foto: Tomas Oneborg/TT samt pressbild

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Har du som stort varumärke inte örat mot rälsen dygnet runt så är det mycket lätt att bli överkörd av ett tåg som kom från ingenstans. Kolla bara på Grand Hôtel, skriver Viggo Cavling.

Det är inte första gången som Grand Hôtel i Stockholm har uppförsbacke. Första gången som det var allvarlig kris var för drygt hundra år sedan när Vinterträdgården stod klar. Denna gigantiska investering lyckades dåvarande hotelldirektris Wilhelmina Skogh tajma perfekt med en rejäl depression. Då ville ingen ha stort kalas i Grand Hôtels vackra festvåning och hela bygget hotades av konkurs. Hotelldirektris Wilhelmina sparkades, men fick tack vare ett banbrytande fallskärmsavtal bo och äta på hotellet fram till sin död.

Idag är Vinterträdgården juvelen i hotellkomplexet. Wilhelmina är hotellets helgon och hennes porträtt hänger i foajén. I Vinterträdgården vill Saudiarabiens ambassad fira sin nationaldag, SD vill bjuda på kalas när det kommer främlingsfientliga idoler från hela Europa och Daniel Ek arrangerar Brilliant Minds-konfernser.

Tänk att Jimmie Åkesson och gänget får festa i samma lokal som familjen Wallenberg firade Investors hundraårskalas precis nyss.

Jag har arrangerat flera stora event i denna lokal och besökt ännu fler. Vinterträdgården är idag en bedagad skönhet och jag förstår att familjen Wallenberg ligger på för att skapa ett nytt Nobelcentrum på Blasieholmen för att kunna fräscha upp sin gamla festvåning utan att tappa konferenser till konkurrenterna.

Jag skriver allt detta för att ni ska förstå att driva ett lyxhotell inte är en nedförsbacke utan hårt jobb i konkurrensutsatt värld. Och som lök på laxen kommer ett uppror på Facebook som förenar modebloggar, reklamdirektörer, gamla moderater och svensk vänster. Hotellet gjorde först en Tobias Billström och försökte gå under jorden när det blåste upp till storm och därefter en rejäl pudel. Med detta agerande lyckades hotellet få både extremvänstern och extremhögern och många däremellan som fiender.  

Vad kan vi då lära av denna tsunami i ett vattenglas? Jo, att sociala medier i allmänhet och Facebook i synnerhet är en mycket farlig arena för varumärken. Har du som stort varumärke inte örat mot rälsen 24/7 så är det mycket lätt att bli överkörd av ett tåg som kom från ingenstans. Ett bra sätt att undvika detta är att arbeta med startup-företag som exempelvis Relationsdesk som hjälper varumärken att hålla järnkoll på vad som händer i sociala medier och vem som skriver vad.

Min personliga strategi, efter att en gång ha doppat en tå i debatten om SD, är att hålla sig borta från detta åsiktsfält. Det finns så många vänster- och högerpopulister på sociala medier som är reptilsnabba att hugga dig i ryggen om en formulering är något vag. Vi som är formade av samtalstonen som rådde på 90-talet måste acceptera att kartan tack vare internet i dag har ritats om fullständigt. Detta är något som Grand Hôtels högsta ledning i form av Jacob Wallenberg ofta påpekar när han håller tal och skriver debattartiklar. Men helgens storm på Facebook visar att det är oceaner mellan ord och handling i Sveriges ledande finansfamilj. Å andra sidan kan jag inte komma på en enda svensk företagsledning som har mer koll på debattklimatet i sociala medier.

De riskerar följaktligen samma öde som Wilhelmina Skogh.

Läs mer