Idag stod det klart att den svenska musikjätten Spotify köpt upp den Silicon Valley-baserade startupen Preact.
Bolaget, som under de senaste åren fått in över 100 miljoner kronor i riskkapital, har specialiserat sig på att analysera och ragga betalande användare och är sannolikt en viktig pusselbit för Spotify i kampen om att öka antalet betalande användare.
Men det är långt ifrån det enda uppköpet som Spotify har gjort. De senaste åren har bolaget lagt allt mer energi och pengar på att komplettera sin tjänst via smarta förvärv.
Här är Spotifys alla uppköp:
April 2016: Crowd Album
Har en tjänst som samlar bilder och videor från konserter och andra evenemang. Med köpet hoppas Spotify kunna erbjuda sina artister ännu ett sätt att marknadsföra sig. Crowd Album är ett mindre bolag som sammanlagt tagit in en knapp miljon i riskkapital.
Januari 2016: Soundwave
Bolaget grundades 2012 på Irland och har tagit fram en teknik som ska göra det enklare för användare att hitta ny relevant musik.
Januari 2016: Cord Projects
Grundades 2014 i New York. Bolagets flaggskeppstjänst är en meddelandeplattform som låter användarna skicka ljudmeddelanden till varandra med bara ett klick.
Juni 2015: Seed Scientific
Dataanalysbolag som kan genomföra avancerade analyser av stora datamängder. Vid uppköpet hade bolaget 20 anställda som följde med. Tanken är att de ska hjälpa Spotify att förstå och styra utvecklingen av nya funktioner och affärsområden på ett smart och effektivt sätt.
Mars 2014: The Echo Nest
Amerikanskt bolag som utvecklat teknik som analyserar och förstår musikkonsumenters lyssnarvanor och intressen. Ett konkret exempel på ett resultat av deras teknik är Spotifys funktion ”Veckans tips” eller “Discover Weekly”. Spotify betalade nära en halv miljard för bolaget.
Maj 2013: Tunigo
Spotifys första företagsuppköp var det svenska bolaget Tunigo som tagit fram en tjänst där de hjälpte användare att hitta musik genom att tillhandahålla spellistor via en app i Spotifys plattform.