Sök

Hennes vädertjänst räddar skörden för hundra tusen bönder

Ignitia

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Över 100.000 bönder i Västafrika prenumererar redan på svenska Liisa Petrykowskas mikrovädertjänst - nästa år är målet att nå en halv miljon.

Under 2009 hade Liisa Petrykowska en forskartjänst i Seattle, där hon försökte samla in data om vädret i polarregionerna.

“Jag var superfrustrerad, alla satelliter som skulle vara till underlag för mig för att förstå polarvädret fanns istället i tropikerna. Samtidigt var det ingen aktör som använde den här datan. Det fanns inte ens väderleksprognoser i de områdena, så jag funderade på vad poängen egentligen var med att ha all den här fina datan utan att den användes”, säger hon.

Det ledde till att hon började fundera på om det inte borde gå att ta fram lokala prognoser, med tanke på den data som faktiskt fanns tillgänglig. Något som visade sig vara lättare sagt än gjort.

“Tre år senare och med ett helt gäng av fysiker i projektet hade vi knappt kommit någonstans. Det var när vi började kombinera massor av olika resultat som vi hade fått fram som vi plötsligt fick superbra resultat på prognoserna. Då började vi förstå hur tjänsten skulle utformas”.

Det Liisa Petrykowska och teamet av fysiker tagit fram ledde till bolaget Ignitia, som är registrerat i Sverige. Bolaget kan leverera väderprognoser på mikronivå med hög träffsäkerhet.

2013 skedde de första testerna på 3.000 jordbrukare i Ghana och i september 2014 skedde den första kommersiella lanseringen. I slutet av 2015 hade tjänsten 80.000 betalande användare. Nu är siffran uppe i över 100.000 användare enbart i Ghana.

“Vi hade ingen budget för marknadsföring. Men tjänsten spred sig som en löpeld av sig själv, för att jordbrukarna hade så mycket att tjäna på den. De hade aldrig sett en prognos som var så här bra”, säger hon.

Tjänsten fungerar genom att bönderna får ett dagligt sms med lokal väderleksrapport baserad på deras GPS-position för de kommande dagarna. Tjänsten betalas med mobilen och kostar 4 cent i dollar om dagen.

Nästa år expanderar bolaget till Nigeria, Senegal, Burkina Faso, Mali och Elfenbenskusten, där man under året har satt upp infrastrukturen i form av partnerskap med telekombolag. Den här gången kommer pengar också att satsas på marknadsföring för att nå ut brett, målet är att ha nått en halv miljon bönder innan utgången av 2017.

Enligt Liisa Petrykowska är de globala väderleksprognoserna som görs för tropikerna mer fel än rätt, med en träffsäkerhet på i snitt 39 procent.

“Vi ligger på 84 procents träffsäkerhet. Rådatan är satellitdata, det unika är hur vi behandlar datan, det är där den atmosfäriska modellen kommer in, vi använder andra algoritmer än de globala väderinstituten”, säger hon.

För en jordbrukare i tropiska klimat som är svårbedömda kan den procentsatsen vara avgörande för om en hel skörd ska förstöras eller inte. Ignitia har berättelser där hela byar räddats från svält för att bönderna kunde skörda dagen innan monsunen.

Liisa Petrykowska äger den största delen av bolaget, men hon har tagit in runt 27 miljoner kronor i kapital från en rad affärsänglar. En del av pengarna kommer också från forskaranslag och donationer.

Utöver det har bolaget samarbetat med olika välgörenhetsorganisationer för att nå ut med information om tjänsten. Under året fick Ignitia också ett bidrag på  på 22 miljoner kronor från organisationen Securing water for food, vilket har hjälpt vid expansionen. Nu siktar bolaget på att ta in ytterligare 18 miljoner kronor bland annat till marknadsföring.

Ett problem med att nå ut är att många bönder är analfabeter. Det finns många olika lokala språk som oftast bara är talspråk.

“Vi har försökt utforma ett sms som är superenkelt, på bara 60 tecken. Vi använder nyckelord som till exempel regn och torrt. Det lär man sig känna igen efter ett tag. Man lär sig också efterhand att det som är på första raden är dagens väder och det på andra raden morgondagens”, säger hon.

Förra året omsatte moderbolaget i Sverige (det finns olika dotterbolag för varje land) drygt två miljoner kronor. I år räknar Liisa Petrykowska med en omsättning på runt 7-8 miljoner kronor.

Under 2018 är målet att börja gå in i ytterligare länder både i Afrika men även i bland annat Sydamerika och Sydostasien.

Lista - här är ytterligare 12 svenska startups med siktet på Afrika

Läs mer