App-succé för Youtube-tvillingar – 200.000 nya spelare om dagen

Breakit - App-succé för Youtube-tvillingar – 200.000 nya spelare om dagen
De riktiga tvillingarna jämfört med sina digitala utgåvor. Foto: pressbild.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Youtubefenomenet Skilltwins från Västerås har släppt ett mobilspel - som på bara två veckor har laddats ned över 2 miljoner gånger.
“Vi är större än Fifa i mobilen”, säger Josef El-Zein, som är ena halvan av Skilltwins, till Breakit.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Västerås-tvillingarna Josef och Jakob El-Zein har på bara några år blivit två av världens största fotbollsprofiler på Youtube. Men äventyret började ironiskt nog med ett slags fotbollsförbud för bröderna.

"2012 drog vi båda av främre korsbandet inom loppet av ett par veckor. Vi fick beskedet att vi inte kunde spela matcher på 1,5 år. Då var vi 15 år gamla”, säger Josef El-Zein till Breakit.

De två killarna bestämde sig istället för att utnyttja sin fotbollstekniska färdigheter på ett nytt sätt - nämligen i form av freestyle- och intstruktionsvideos fyllda med tricks. 

“Vi behövde ett nytt sätt att fortsätta med vår passion så då kom vi på Skilltwins-konceptet”, säger Josef El-Zein.

Sagt och gjort. De två tvillingarna drog igång Youtubekanalen Skilltwins. Efter att ha fått riktigt bra respons från de första följarna bestämde sig bröderna för två år sedan för att satsa ordentligt på Youtube-kanalen.

De senaste två åren har Skilltwins byggt upp en följarskara på 2 miljoner på Youtube och ungefär 1,7 miljoner följare på Instagram. Följarsiffrorna fortsätter att öka med ungefär 2.000 nya prenumeranter varje dag.

Nu ger sig Skilltwins även in i appvärlden med sitt nya spel Skilltwins Football Game. I spelet kan användaren spela som tvillingarna själva och utföra en rad olika dribblingar för att ta sig förbi sina motståndare och dela sina prestationer på sociala medier.

Spelet har utvecklats av den svenska spelstudion Hello There, men de två bröderna har också själva varit involverade i processen.

“Alla skills är animerade med motion capture-teknik där vi själva har varit med. Vi kan göra alla skills som användaren kan göra i spelet”, säger Jakob El-Zein.

Spelet tog drygt ett år att utveckla men blev en succé redan från första dagen. Genom att engagera andra sociala profiler i form av både sportinfluencers och fotbollsstjärnor som Lukas Podolski och Ivan Rakitic lyckades de nå en social räckvidd på 120 miljoner användare.

“Det var en marknadsföringsidé som tog flera månader att skapa och det gav resultat. Vi fick in 180.000 nedladdningar första dagen. Vi går bättre än Fifa (en av världens mest säljande spelserier på konsol reds. anm.) i mobilen”, säger Josef El-Zein.

Nu har spelet över 200.000 nedladdningar per dag.

Samtidigt menar bröderna att man inte ska jämföra spelet för mycket med exempelvis fotbollsgiganten Fifa.

“Saken är att vi har tagit det här i en liten annan riktning än många andra fotbollsspel. Man kan till exempel köpa till clownhår och en badring till sin karaktär. Det finns ett visst inslag av humor i spelet”, säger Jakob El-Zein.

Totalt har appen laddats ned över 2,2 miljoner gånger globalt och går särskilt starkt i bland annat Brasilien, Kina och Saudi-arabien.

"Just Kina är lite av en extra succé eftersom vår huvudplattform (Youtube reds. anm.) inte är tillgänglig för kinesiska internetanvändare", säger Jakob El-Zein.

Spelet är gratis att ladda ned men låter användarna köpa till olika prylar. Dessutom har appen vissa annonser. Hur mycket pengar Skilltwins har dragit in på appen hittills vill de inte säga något om, ej heller hur det pågående året har gått.

“Vi vet inte riktigt hur det här året kommer sluta men det har varit mycket mer framgångsrikt än förra året”, säger Josef El-Zein.

Förra året omsatte bolaget Skilltwins AB 2 miljoner kronor och gjorde en vinst på närmare 1 miljon kronor.

Tvillingarna representeras av talangnätverket Talent Box. Bakom bolaget står superstjärnan Sebastian Ingrosso, Symposium-grundaren Ash Pournouri (som även är Aviciis manager), skivbolagsprofilen Stephan Markovits och investeraren Jesper Broström.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel