Sök

Han blev världsmästare i dataspel - nu ska hela världen spelifieras

Mobile Storytelling

Joakim ”Akke” Akterhall är en av grundarna av Mobile Storytelling. Här i Alliance dräkt. Foto: pressbilder.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Joakim ”Akke” Akterhalls lag Alliance vann 9 miljoner när de blev världsmästare. Nu är han delägare i Göteborgsbolaget Mobile Storytelling – som siktar på att omsätta 30 miljoner kronor.

När drabbningen i Seattle var över stod svensklaget ”Alliance" som segrare. De åkte hem 9 miljoner kronor rikare – och med titeln som världsmästare i fantasyspelet Dota2.

Joakim ”Akke” Akterhall, som hade rollen ”support” i laget (tänk mittback), var överväldigad.

”Det känns rätt overkligt, det tar ett tag innan det går att förstå hur mycket pengar det är. En grej jag vet är att jag ska betala mitt CSN-lån”, sade han till Expressen.

Tre år senare har nyligen trappat ned som professionell Dota-spelare – och lämnat Alliance som aktiv spelare.

Joakim Akterhall satsar nu mer helhjärtat på en annan del av sin karriär. Parallellt med att träna Dota2 uppemot åtta timmar per dag har han varit med i bygget av det Göteborgsbaserade gamification-bolaget Mobile Storytelling.

Målet: att spelifiera världen.

”Jag har alltid älskat spel, ända sedan jag som liten tävlande i Nintendo. Vi försöker få in det roliga från spel i andra appar”, säger Joakim Akterhall, som är programmerare och delägare i Mobile Storytelling.

För er som inte kar koll på gamification, som termen ursprungligen kommer från, handlar det om att använda logiken från datorspel inom områden som annars kan uppfattas som tråkiga. Ett talande exempel är de tusentals Ipad-appar som föräldrar använder för att lära sina småbarn bokstäver och siffror. 

Mobile Storytelling startade sin verksamhet redan 2012, men har seglat lite under radarn.

Än så länge är intäkterna blygsamma. I fjol omsatte Mobile Storytelling 2,7 miljoner kronor, och gjorde en vinst på en halv miljon kronor. Till och med oktober i år har bolaget säkrat intäkter på 4 mijoner kronor, vilket pekar mot en fördubblad omsättning under 2016.

Nu ska bolaget gasa – och anställa. Just nu är teamet på jakt efter att ta in en mindre kapitalrunda. 

”Vi har investerat mycket tid och pengar i att bygga våra plattformar. Nu har vi produkterna i stort sett hyllklara och är redo att skala upp”, säger Carl Bjerkne, affärsutvecklare och medgrundare på Mobile Storytelling.

Han jobbade på Candy Crush-bolaget King 2009-2011, och ansvarade bland annat för Facebook-lanseringen av Kings första Facebook-spel Puzzle Saga – en föregångare till miljardsuccén Candy Crush Saga.

Carl Bjerkne anslöt 2012 till Mobile Storytelling, grundat av bland andra Jonathan Sterner, Joakim Akterhall, Jannik Reuterberg och Emil Kanter.

I dagsläget är Carl Bjerkne affärsutvecklare och största ägare i bolaget.

 Jonathan Sterner, vd, och Carl Bjerkne, största ägare. Foto: Press.

”Vi vill gamifiera världen. Vårt mål är att nå intäkter på 30 miljoner kronor inom tre år. Inom branscher som utbildning, HR och sälj, har det kommit många bra lösningar. Men det finns ett antal branscher där konkurrensen är begränsad”, säger Jonathan Sterner, VD på Mobile Storytelling.

Han lyfter fram tre exempel på hur denna vision kan gestalta sig i verkligheten:

• Besöksnäringen lider av brist på engagemang. Där har Mobile Storytellling byggt en plattform som låter turistmål berätta sin historia i mobilen. Drottningholms Slott, Nordens Ark och Astrid Lindgrens Vimmerby är några av kunderna.

• Till Gothia Cup togs en digital variant av de klassiska samlarkorten fram. Ungdomarna fick ett visst antal poäng, som de kunde använda för att bygga sig själv som ett samlarkort. Poängen kunde fördelas på egenskaper som kondition eller skottstyrka, och profilen kunde sedan stärkas genom tävlingar. Under turneringen kunde ungdomarna interagera med varandra genom att byta samlarkort. 

• Just nu testar Chalmers en livebeta för studenterna inom produktionsteknik och mekatronik – de som ska bygga framtidens robotar. Mobile Storytelling har tagit fram ett spel som ska lära studenterna att optimera produktionsflöden.

Mobile Storytelling är långt från ensamma på marknaden.

Breakit har tidigare berättat om Brain Stimulations VR-spel Rehatt som hjälper stroke-patienter, svenska energiappen Greenely, som vill göra det roligt att spara el och Quizrrs app plattform som ska utbilda fabriksarbetare i låglöneländer om mänskliga rättigheter.

Hur mycket marknaden är värd är svårt att sia om. Enligt en rapport från analysfirman Research and Markets är den globala marknaden värd knappt 15 miljarder kronor 2015. Den siffran spås i samma rapport stiga till nästan 100 miljarder kronor 2020. Andra uppskattningar är något mer försiktiga.

"Spelbranschen har länge varit glödhet, och fött många svenska techmiljardärer. Men det finns otroligt mycket risk inblandat i spelutveckling. Vi utnyttjar kraften i spel, men verkar i en b2b-miljö som har mindre risk, vilket investerarna förstår", säger Carl Bjerkne.

Pengarna från den pågående finansieringsrundan ska användas till att bygga upp en säljorganisation.

"Det finns en stor utmaning i att hitta rätt personal. Att hitta rätt kompetens är den största nyckelfaktorn för oss framöver". 

Joakim Akterhall har inte helt lagt sitt spelande på hyllan, utan ska snart åka till Kina för att spela final i World Electronic Sports Games med "Team Horde". 

Att bygga bolag och samtidigt spela så mycket, blir det inte jobbigt?

”Det har varit ganska hårt. Men mitt tävlande nu är inte alls lika seriöst som när jag spelade med Alliance", säger Joakim Akterhall. 

Uppdatering: Mobile Storytelling har efter denna artikels publicering tagit in sin första externa kapitalrunda.

Läs mer