AI-läraren Albert fyller på kassan – med miljoner från Schibsted

Breakit - AI-läraren Albert fyller på kassan – med miljoner från Schibsted

Eeducation Alberts grundare SALMAN ESKANDARI OCH ARTA MANDEGARI. FOTO: PRESSBILD.

Jonas de Lange

Reporter

Schibsted hoppar på edtechtåget när Eeducation Albert tar in 10 miljoner kronor.
“Nu tar vi de första stapplande stegen i den här branschen i Sverige”, säger Mats Eriksson, vd på Schibsted Growth.

I våras rapporterade Breakit om edtechbolaget Eeducation Albert. Bolaget fick den gången in 7 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Collector-grundaren Lena Apler.

Tanken med tjänsten är att skräddarsy matteläxhjälp efter varje skolelevs behov.

“Om man till exempel har problem med geometriuppgifter ska Albert vara smartare än att bara ge en nya geometriuppgifter. Han ska kunna fatta att det är till exempel algebran inom geometrin som eleven har problem med och i stället få eleven att börja träna på det”, sade bolagets medgrundare och vd Arta Mandegari, i våras.

Nu fyller bolaget på krigskassan igen, avslöjar handlingar inlämnade till bolagsverket. Den här gången får bolaget in tio miljoner. Majoriteten kommer från befintliga investerare men 2 miljoner kronor kommer från mediejätten Schibsted. Det är ett helt nytt investeringsområde för Schibsted i Sverige.

“Det är ingen jättestor investering vi gör nu. Men det är en spännande bransch. Tanken är att vi ska lära oss något samtidigt som eleverna lär sig något”, säger Mats Eriksson, vd på Schibsted Growth.

Varför satsar ni på just det här bolaget?

“Det är en spännande idé som fortfarande är relativt outforskad. Vi ser fram emot att både kunna hjälpa med nya kunder och att bygga upp verksamheten.”

Tidigare har Schibsted för det mesta investerat i olika förmedlingstjänster och fintechbolag som till exempel Lendo och offerttjänsten Servicefinder. Det senare bolaget köpte mediejätten precis upp de sista delarna av.

Den tydligaste fördelen med den typen av tjänster är att Schibsted kan slussa trafik från sina mediesajter – i huvudsak Aftonbladet – vidare till sina portföljbolag och således hjälpa dem att växa.

Eeducation Albert riktar sig mot en lite annan målgrupp än era andra portföljbolag, vilka synergier ser ni här?

“Jag har en förhoppning om att våra konkurrensfördelar ska komma till rätta även här. Beroende på vilken affärsmodell man väljer handlar det om att nå ut i alla lägen, vare sig det är skolorna eller föräldrarna som köper in produkten till eleverna”, säger Mats Eriksson.

Han påpekar samtidigt att den här investeringen inte nödvändigtvis är startskottet för någon större edtechsatsning för Schibsted.

“Det är inte ristat i sten att det här är ett kanonområde för Schibsted men vi behöver lära oss mer och därför gör vi ett intrång”, säger han.

I våras berättade Arta Mandegari att bolaget skulle ge sig ut på turné för att lära ut hur verktyget fungerar till skolor i 25 olika svenska städer.

Efter en lyckad pilot har bolaget nu lanserat sin mobilapp för Iphone och Android-telefoner.

”Utan att marknadsföra Albert, ligger vi på Appstores topplista i princip varje dag med tiotusentals nya användare sedan lanseringen. Det är fler än vi har vågat tro på i ett så pass tidigt skede. Nu ligger allt fokus på att förbättra användarupplevelsen och förstå eleverna ännu bättre innan vi lägger fokus på premiumkonverteringar och marknadsföring”, säger Arta Mandegari i ett pressmeddelande från bolaget.

Läs fler artiklar
LÄS MER