Jens Nilsson fick startkapitalet av mormor - nu säljs hans Offerta för 100 miljoner

Breakit - Jens Nilsson fick startkapitalet av mormor - nu säljs hans Offerta för 100 miljoner

Jens Nilsson är grundare av Offerta.se. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Reporter

Med 300.000 från mormor Kersti startade Jens Nilsson Offerta - nu värderas hans skötebarn till över 100 miljoner kronor då bolaget säljs.

Han hade tänkt sig ett arbetsliv som managementkonsult bland de allra bästa. Jens Nilsson ville jobba på bolag som Bain eller McKinsey.

Som nybakad civilekonom – som dessutom precis prisats för sin årskulls bästa uppsats – skulle vägen vara krattad. 

Men Jens fick nobben. Svaret han fick var att han inte ansågs ha en konsultprofil.

”Det var verkligen en motgång, men som oftast då livet tar olika riktningar sker det mesta av godo”. 

Istället skulle han några år senare grunda marknadsplatsen Offerta. 

Inspirationen kom från när Jens Nilsson själv hankat sig fram som student på Nya Zeeland. 

I aulan på hans skola fanns en stor sambandscentral, dit folk över hela Auckland kunde ringa in när de behövde småjobb utförda. Telefonisten tog emot uppdraget, skrev ut informationen på en liten biljett och sprang sedan för att sätta upp biljetten på en gigantisk tavla. 

Där fanns kategorier som trädgårdsarbete och bygg. Jens Nilsson var ofta själv i aulan för att håva in uppdrag. 

”Jag byggde en lekstuga av en modellsats, målade ett staket och klippte en hel del häckar. Det var så jag höll mig flytande”, säger Jens Nilsson. 

Tillbaka i Stockholm fick han via en kontakt jobb på en startup som skulle fixa reklamfinansierat trådlöst bredband i innerstan. Men han skulle snart lämna det jobbet för att översätta idén från aulan i Auckland till en digital kontext. 

2008 lanserade han Offerta.se, med målet att göra det enkelt att köpa tjänster över nätet i Sverige. 

Startkapitalet, 300.000 kronor, lånade Jens Nilsson ihop. Han gick dock inte till banken. 

”Jag lånade dem av min mormor Kersti, den affärssinnade bankdirektören från Norrland. Hon är 88 i dag, och fortfarande sylvass”, säger Jens Nilsson och fortsätter:

”Sedan dess har vi bearbetat marknaden för att till slut komma ut som nummer ett”. 

Mormor Kersti och morfar Sven Jonsson har fått tillbaka pengarna. Men vem som är Sveriges största tjänsteförmedlare råder det delade meningar om. 

Både Servicefinder och Offerta hävdar att de är störst. 

”Jag vill ge cred till killarna på Servicefinder. Det är bara vi och dem som hållit ut i ett marknadskrig som pågått i snart ett decennium. Sedan tycker ju jag att siffrorna om förmedlade uppdrag talar sitt tydliga språk”, säger Jens Nilsson.

Offerta uppger att man under de tre första kvartalen 2016 har förmedlat 51 procent fler uppdrag än Servicefinder – samt haft mer än dubbelt så många utskickade offerter (180.000 mot 71 000).

Servicefinder pekar på de faktiska intäkterna, som bolagets grundare menar bevisar att de har en mer effektiv verksamhet.

2015 omsatte Offerta 47 miljoner kronor, och gjorde en förlust på 4,2 miljoner kronor. 

Motsvarande siffror för Servicefinder var 76,1 miljoner kronor i omsättning och ett rörelseresultat på 32 miljoner kronor. Det var första gången på många år som den Schibstedägda Offerta-konkurrenten visade svarta siffror. 

Under 2016 har även Offerta nått samma trendbrott. Bolaget har enligt Jens Nilsson nu vänt till vinst. 

”Vi säljer för 70 miljoner kronor i år och har en marginal på 16-17 procent”, säger han. 

Det skulle innebära ett rörelseresultat på strax över 11 miljoner kronor.

Kriget där många konkurrenter har tvingats lägga ned har nu resluterat i två framgångsrika aktöktörer, uppbackade av var sin tung ägare. 

Att de båda bolagen går med plus kan också ses som ett bevis på småföretagarna, exempelvis hantverkare, städbolag och flyttfirmor, anammat digitaliseringen. 

Jens Nilssons analys är dock att vi bara sett början. E-handelsvågen har sköljt över oss med full kraft, nära 15 år efter att de första spelarna i Sverige gick under i dotcom-kraschen. 

Nästa stora affär uppstod när tidningarnas småannonser digitaliserades vilket gav upphov till Blocket. 

Tjänsternas digitalisering är den nästa stora förändringen, tror Jens Nilsson. 

”Det är fortfarande över 100.000 småföretagare som är inaktiva i nätkommersen”, säger han. 

I det större perspektivet ser Jens Nilsson även en makrotrend som talar för att Offertas goda affärer inte är en tillfällig vinsttopp. 

”Svensken behöver inte ännu en platt-tv. Det man behöver är tid, för att få livspusslet att gå ihop. Sett till hur ekonomin utvecklas behöver också en större del av våra jobb komma från tjänsteföretag. Då kan bolag som vårt bli en motor för att bygga ett mer inkluderande samhälle”. 

Du har jobbat med Offerta i många år, vad vill du göra härnäst?

”Jag är sugen på att fortsätta. Vi har krigat länge för den position vi har idag. Nu ska vi ta nästa steg, främst inom produktutveckling. 

I förra veckan köpte Schibsted de resterande 30 procenten av Servicefinder, enligt uppgift till Breakit för omkring 90 miljoner kronor. 

Offerta ägs i dagsläget av Kinnevik till 70 procent. Jens Nilsson äger själv 15 procent, en post som är värd mångmiljonbelopp vid en eventuell försäljning. 

Medgrundarna Shahrooz Latifzadehs och Niels Bosma äger 6,3 respektive 4 procent av Offerta. Jens Nilsson framhåller att de varit centrala i bygget av Sveriges största (?) tjänsteförmedlare. 

Försäljningschefen Shahrooz Latifzadeh var Offertas första säljare. Niels Bosma byggde Offertas tekniska plattform. Jens Nilsson lyfter även fram bolagets vice försäljningschef David Vasic.

"Offerta är verkligen ett lagbygge, och vikten av de personer som varit med under hela resan är svår att överskatta", säger Jens Nilsson.

Den 28 januari 2017 stod det klart att Offerta säljs till riskkapitalbolaget Alfvén & Didrikson. Enligt Breakits källor sker det till en värdering på 100 miljoner kronor

Missa inte historien om trion bakom Servicefinder: Ljög för föräldrarna och hoppade av skolan - nu cashar trion in

Läs fler artiklar
LÄS MER