Forskare: Så lockar du större publik till ditt e-sportspel

Breakit - Forskare: Så lockar du större publik till ditt e-sportspel
Tarja Susi och Anna-Sofia Alklind Taylor.
Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

Kommentatorerna spelar oväntat en avgörande roll för att få folk att titta på e-sport. Det visar en studie från Högskolan i Skövde.

Jonas de Lange
Jonas de Lange
Reporter

E-sport, alltså tävlingar i dataspel, blir allt mer populärt och lockar till sig fler och fler tittare. Det är ett fenomen som särskilt mediekoncernen MTG har uppmärksammat genom investeringar i både spelfestivalen Dreamhack och världens största e-sportliga ESL.

Vad som gör att folk tittar på e-sport har dock hittills inte funnits några stora svenska studier på – förrän nu.

Anna-Sofia Alklind Taylor, lektor i datavetenskap, och Tarja Susi, lektor i kognitionsvetenskap har under en förstudie tittat på vilka faktorer som är avgörande för folks tittande.

“Vi har gjort en förstudie där vi tittar på sporten från ett åskådarperspektiv. Det handlar om att hitta sätt att göra sporten mer tillgänglig för nya åskådargrupper”, säger Tarja Susi.

Siffrorna presenterades under Sweden Game Conference. De mest grundläggande bitarna var föga förvånande att de flesta som kollar på e-sport tittar på spel som de själva spelar och att underhållningen till viss del ligger i att proffsspelarna klarar saker som tittarna inte själva skulle kunna åstadkomma.

“Vi har även sätt att det spelar stor roll vad åskådaren ser och vilken information som presenteras. Det är viktigt för att tittarna ska förstå”, säger Tarja Susi.

En detalj var dock lite mer förvånande. Det visar sig att kommentarerna spelar väldigt stor roll för hur engagerade tittarna är.

“Kommentatorerna är en faktor som kan “make it or break it” under en match”, säger Tarja Susi.

Som exempel lyfter Anna-Sofia Alklind Taylor fram strategispelet Starcraft 2.

“I det spelet finns det ofta långa perioder i början där spelarna bara samlar på sig resurser. Då kan kommentatorerna fylla i det tidsrummet och berätta om olika strategier och hålla intresset uppe”, säger hon och tillägger:

“En annan intressant detalj är att nästan alla vi har frågat föredrar internationella kommentatorer framför svenska.”

Hittills har de två forskarna bara gjort en förstudie tillsammans med spelstudion Stunlock och spelet Battlerite. Nu förbereder Anna-Sofia Alklind Taylor och Tarja Susi för en större studie.

“Nu har vi lämnat in en ansökan så vi behöver bara pengarna”, säger Anna-Sofia Alklind Taylor.

"Det vi hoppas att hitta är en bättre beskrivning av vad exakt som ska göras i olika typer av spel", tillägger Tarja Susi.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel