Volvos ägare skapar nytt bilmärke - ihop med Ericsson och Alibaba

Breakit - Volvos ägare skapar nytt bilmärke - ihop med Ericsson och Alibaba
Foto: Press
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Bilen har skapats i Sverige - delningsekonomin blir viktig komponent.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Det är det kinesiska bilbolaget Geely Auto Group, vars moderbolag även äger Volvo cars, som har tagit fram världens “hittills mest öppna bil” tillsammans med techjättarna Alibaba, Ericsson och Microsoft.

Det innebär bland annat att bilmärket, som döpts till Lynk & Co, är skapat med delningsekonomin i åtanke, att det har en plattform som är helt öppen för andra att skapa nya applikationer på samt att Lynk har en egen appbutik för bilarna.

“Vi ser fram emot att se hur andra märken kommer utveckla tjänster för bilarna och på så sätt göra affärer på vår plattform”, säger David Green, digitalchef på Lynk & Co i ett uttalande.

Bolaget kommer skippa de traditionella återförsäljarna. Något som man menar kommer kunna pressa priset.

“Andra företag lägger mycket tid på att skydda sin nuvarande affärsmodell. Vi har inte haft någon modell att skydda vilket gett oss en frihet. Bilen är fantastisk, men det är främst vår affärsmodell som kommer förändra kundrelationerna i bilindustrin framöver” säger Alain Visser, chef på Lynk & Co samt marknadschef på Geely.

Bilarna kommer att säljas till ett fast pris på samtliga marknader och levereras direkt hem till kundens dörr.

Att bilen är framtagen med delningsekonomin i åtanke innebär att den kommer ha ett digitalt lås som flera olika användare kan ha en krypterad nyckel till. Det kommer finnas en app kopplad till bilen med en delningsknapp, där ägaren kan meddela om den är ledig eller inte.

På så sätt är tanken att människor som bor i till exempel samma kvarter eller trappuppgång ska kunna dela på några få bilar istället för att ha varsin.

“Medan andra bilmärken kämpar med digitaliseringen är vårt märke sprunget ur det digitala. Att vi inte bygger på några befintliga system, samt att vi har möjlighet att bygga våra lösningar i molnet, har gjort att vi kunnat lämna det traditionella sättet att sälja bilar för att istället ta kunden genom en omnikanals-plattform”, säger David Green.

Lynk & Co har jobbat i nära samarbete med techjättarna Microsoft, Alibaba och Ericsson. Den senare har bland annat hjälpt till med att koppla upp bilarna mot molnet.

Den första bilmodellen är en mindre SUV som har fått namnet 01. Den kommer enligt bolaget att vara världens mest uppkopplade bil.

Bilen har designats och tagits fram i Sverige och kommer att tillverkas i Kina. Ett team med erfarenhet från Volvos säkerhetscenter har tagit fram bilens säkerhetssystem. Säljstart sker i Kina under 2017, följt av Europa och USA.

Den första modellen är en hybrid, men framöver kommer två helt eldrivna modeller tas fram.

Läs fler artiklar
LÄS MER