Sök

Svenska Snow har 100.000 spelare - teamar upp med ESPN

SnowPoppermost

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Det svenska skidspelet Snow, som backas av en rad tunga investerare, lanseras nu till Playstation 4. Samtidigt avslöjar bolaget ett partnerskap med USA:s största sportkanal.

Snow är ett datorspel som låter användaren åka runt fritt på skidor och snowboard i en öppen off pist-värld. Bakom spelet står bolaget Poppermost, som har tagit in riskkapital från bland andra investmentbanken GP Bullhound och Transmode-grundaren Mathias Ackermand.

Efter tre års utveckling lanserades PC-versionen av spelet i januari 2016. Nu släpps Snow också till Playstation 4.

Poppermosts medgrundare Alexander Bergendahl säger att spelet nu har laddats ner över 700.000 gånger. Cirka 100.000 spelare är aktiva varje månad, enligt medgrundaren.

“Det finns 120 miljoner utförsåkare i världen. En hyfsat stor andel av dem är potentiella Snow-spelare och vi räknar med att få betydligt fler användare nu när vi också finns på Playstation”, säger han.

Spelet är gratis. Bolaget får intäkter genom att användarna kan köpa bonusar och prylar, till exempel snowboard-utrustning, inne i spelet.

“Bland just PC-spelare finns det väl lite av en hatkärlek till den affärsmodellen, som vanligtvis mest används inom mobilspel. Men vi har hela tiden varit tydliga med vad vår modell är, och vi ser att spelarna accepterar det”, säger Alexander Bergendahl.

Samtidigt har konkurrensen hårdnat. Två liknande spel, Infinite Air och Steep, är på väg att lanseras.

“Vi ser att vi har startat en trend. Visst, vi får ny konkurrens, men vi har ett försprång mot konkurrenterna”, säger medgrundaren.

Poppermost har också inlett ett samarbete med den amerikanska tv-kanalen ESPN, som är störst i USA på tv-sport.

Dealen går ut att Poppermost har tagit fram en digital variant av vintersport-tävlingen Winter X Games, som anordnas av ESPN varje år i den amerikanska skidporten Aspen.

Läs mer