Sök

Disneys oro – att Twittertrollen skulle paja bolagets varumärke

TwitterDisney

Disney uppges ha velat undvika att solka sin image. Foto: Disney samt Richard Drew.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Är detta förklaringen till att Disney ratade Twitter?

I och med Salesforces avhopp har samtliga potentiella budgivare lämnat samtalen om ett uppköp av Twitter. Tidigare har bland andra Microsoft, Google, Disney med flera varit intresserade - men alla har tackat nej.

Mikrobloggens avstannade användartillväxt och dess förluster är ett givet problem för eventuella köpare, givet marknadsvärdet på drygt 100 miljarder kronor. 

Nu presenterar Bloomberg intressanta uppgifter kring varför underhållningsjätten Disney drog sig ur. Det har enligt Bloombergs källor att göra med den råa samtalston som ibland råder på Twitter. 

”Walt Disney Co. valda att inte gå vidare med ett bud på Twitter delvis på grund av oro för att mobbning och andra ociviliserade former av kommunikation på det sociala mediet skulle kunna solka bolagets familjeorienterade helylle-image”, skriver Bloomberg och hänvisar till uppgifter från människor i Disneyledningens närhet.

Även om Twitter i Sverige blivit stort bland journalister och politiker är det ett nischmedium. Enligt färska siffror från undersökningen ”Svenskarna och internet” krymper användandet

För er som vill veta hur det går när en chattbot försöker lära sig, och imitera, mänsklig kommunikation av Twitter rekommenderas denna artikel om hur det gick för Microsofts AI-bot ”Tay”.  Spoiler: På 24-timmar förvandlades Tay till ett rasistiskt och sexistiskt Twittertroll.

Hon lyser sedan dess med sin frånvaro från internet. Microsoft fick döda Tay, eftersom hon inte kunde uppföra sig. 

Disney hade låtit två investmentbanker, JP Morgan Chase & Co samt Guggenheim Partners, utvärdera Twitter inför ett eventuellt bud. Bolaget är en av världens största aktörer inom barnfilm, och står bland annat bakom succén "Frost".

 

Läs mer