Perfect Day i clinch med Acast: "Vi har aldrig velat finnas där"

Breakit - Perfect Day i clinch med Acast: "Vi har aldrig velat finnas där"

Hannah Widell, vd för Perfect Day Media, och Acasts vd Måns Ulvestam. Foto Lars Pehrson samt Jussi Ratilainen.

Erik Wisterberg

Reporter

Alex & Sigge – en av Sveriges allra största poddar – har försvunnit från Acast. Bakgrunden är en dispyt mellan Perfect Day Media och Acast, kan Breakit berätta.

Acast kan enkelt beskrivas som ett Spotify för poddar. Bolaget plockar på teknisk väg in poddar via RSS-flöden. Acasts plattform gör även att podcastskapare kan fylla sitt innehåll med reklam såld av Acast. 

Enligt Hannah Widell har Acast vid ett flertal tillfällen approcherat Perfect Day Media med förslag på samarbeten. Budskapet från Perfect Day Media har dock hela tiden varit att bolaget inte velat ha sina poddar hos Acast.

”Vi har aktivt tackat nej till deras modell”, säger Hannah Widell vd och grundare på Perfect Day Media.

Men trots det har Perfect Day Medias poddar – exempelvis Alex & Sigges podcast som är en av Sveriges största – funnits i Acasts app. 

Men sedan ett par veckor tillbaka är det slut med det, kan Breakit berätta.  

Perfect Day Media sade nyligen till på skarpen och krävde uttryckligen att Acast plockar bort deras poddar.

”Vi har aldrig velat ha våra poddar där, så vi ser ingen anledning att bidra med vårt material”, säger Hannah Widell till Breakit.

Det finns två modeller för den som vill ha med sin podcast hos Acast. Den som väljer att låta Acast stoppa in reklam i podden får dela lika på annonsintäkterna med plattformen. Den som istället själv säljer reklam i podden kan använda Acast som en distributionskanal bland många andra. 

För Perfect Day Media har den senare modellen, mot bolagets vilja, gällt. 

Under 2015 omsatte Perfect Day Media 37,2 miljoner kronor. En av de största kassakorna är just Alex Schulmans och Sigge Eklunds podd, som i år väntas dra in 12-15 miljoner kronor

Gentemot annonsörerna är Acast och Perfect Day Media direkta konkurrenter. Hannah Widell är därför kritisk till att Acast utnyttjat bolagets poddar för att stärka sin plattform med innehåll. 

”Vi har varsin säljorganisation, så på så sätt är vi konkurrenter. Då blir det knasigt när våra poddar finns där”.

Hur ser du på att Acast har använt era poddar mot er vilja?

”Det tyckte vi inte om, vilket är orsaken till att vi bad dem plocka bort dem”. 

Breakit har varit i kontakt med Kai Pierre, pressansvarig på Acast. Hon bekräftar att bolaget plockat bort poddarna på uppmaning av Perfect Day Media, men avböjer att kommentera dispyten vidare. 

"Vi har inga kommentarer då det är en icke-fråga för oss", skriver Kai Pierre i ett mejl till Breakit.

Läs fler artiklar
LÄS MER