Urb-it värderas till nära halv miljard - trots blygsamma intäkter

Breakit - Urb-it värderas till nära halv miljard - trots blygsamma intäkter

Urb-its vd Mats Forsberg. Foto: Sara Lindh

Johanna Ekström

Reporter

Nu går ägarna in med nya miljoner i den hajpade budstartupen.

Budbolaget Urb-it har sedan start tagit in nära 100 miljoner kronor i riskkapital. Under året har befintliga ägare fyllt på med några miljoner titt som tätt. Nu har bolaget genomfört ytterligare en nyemission riktad till befintliga ägare, på drygt 21 miljoner kronor.

Bland de största ägarna återfinns flera tunga finansmän som Lage Jonasson, Erik Penser, Erik Mitteregger och Tommy Jacobson.

Och enligt bolagets vd Mats Forsberg har samtliga större ägare deltagit i nyemissionen, som värderar Urb-it till 425 miljoner kronor. En värdering som kan bli tuff att leva upp till med tanke på att bolaget förra året bara omsatte drygt 300.000 kronor och gjorde en förlust på 30 miljoner. Värt att ha i åtanke är dock att det också var först 2015 om bolaget kom i gång med verksamheten. 

“Det här är helt enligt den plan för utvecklingen av bolaget som vi har. Som en del av den planen gör vi kontinuerliga nyemissioner. Pengarna kommer vi använda till fortsatt lansering i Stockholm och fortsatt etablering i London och Paris”, säger Mats Forsberg och fortsätter:

“Vi har precis lanserat en app i Stockholm och vi får mycket positiv respons i form av nedladdningar och genomförda köp”.

Leveranstjänsten fungerar så att kunden köper varan från handlarens nätbutik. I samband med köpet går det att välja att betala extra för en Urb-it-leverans i Stockholms innerstad. Inom en timme ska en så kallad “urber” ha budat över din vara.

Förra hösten tvingades Urb-it bromsa sina expansionsplaner, delvis eftersom e-handlarnas teknikplattformar inte var redo för att kopplas upp mot Urb-its plattform. Nu är det tekniska problemet löst, enligt Mats Forsberg.

“De tekniska utmaningarna som vi hade känns det som vi har byggt oss runt. Nu är plattformen redo för en kraftfullare lansering mot konsument i Stockholm och internationell lansering”.

“Vi har börjat lite smått under oktober med kampanjer i sociala medier, och nu satsar vi på att köra lite bredare digitala kampanjer”, säger han.

Framöver planerar bolaget att skala upp ytterligare internationellt, och i samband med det ta in en större summa riskkapital. Enligt Mats Forsberg troligtvis någon gång i slutet av året eller början av nästa.

“Vi har kontinuerlig dialog med ett tiotal internationella investerare”.

Läs fler artiklar
LÄS MER