Prisjämförelsesajt för mat backas upp av hungriga investerare

Breakit - Prisjämförelsesajt för mat backas upp av hungriga investerare

Erik Wisterberg

Reporter

Riskkapitalbolaget NFT Ventures kliver in med kapital i den nya prisjämförelsesajten Matspar.

Prisjämförelsesajter för prylar är inget nytt fenomen. Sedan tidigare slåss bland annat aktörer som Prisjakt och Pricerunner på marknaden.

Men nu har en ny aktör tagit position på marknaden - men med en lite annorlunda nisch. Den nya sajten Matspar, som grundats av entreprenörerna Omid Ghanbari, Kaveh Sabeghi, Behrang Ehteshamy, Steeve Lennmark och Rafel Ridha, vill jämföra priser - på mat.

"Prisjämförelsesajter finns i alla andra branscher, men inte för mat. Mat på nätet växer väldigt snabbt och det finns ett behov av att kunna jämföra de olika aktörerna på andra sätt än manuellt", säger Kaveh Sabeghi, marknadschef och medgrundare till Breakit.

I samband med lanseringen av sajten har bolaget nu fått in externt kapital från det Bonnier-anknutna riskkapitalbolaget NFT Ventures, som numera även samarbetar med Collector Ventures.

Kaveh Sabeghi vill själv inte avslöja hur stor summa det rör sig om, men enligt handlingar som Breakit har tagit del av rör det sig om totalt 7,5 miljon kronor, varav NFT Ventures står för 6 miljoner kronor.  

Idén föddes när barndomsvännerna Omid Ghanbari och Kaveh Sabeghi själva satt och handlade mat över nätet. 

”Vi hade väldigt svårt att jämföra priserna mellan de olika aktörerna”, säger Kaveh Sabeghi.

De började skissa på sätt att undvika manuellt jobb i jakten på nätets bästa matpriser. Duon sneglade bland annat på tjänsten My Supermarket i Storbritannien. 

I början av 2015 inleddes bygget av en svensk version.

”Men vi kom ingen vart då vi inte hade några utvecklare”, säger Kaveh Sabeghi.

Då kom hans kusin Behrang Ehteshamy in i bilden. Han hade jobbat på Schibstedssajten Blocket i tio år, och haft en rad tunga chefstjänster. 

På Matspar kunde Behrang Ehteshamy bidra med den tekniska kompetensen, och plockade därefter in utvecklarna, och medgrundarna, Steeve Lennmark och Rafel Ridha.

Tillväxtkapitalet från NFT Ventures ska nu användas för att sätta tjänsten på kartan.

”Det kommer främst att gå till marknadsföring och till att förstärka teamet”, säger Kaveh Sabeghi.

Så hur fungerar det?

Tjänsten samlar produkter från de stora matbutikerna på nätet. I dagsläget finns aktörer som Mathem, Mat.se, Coop och Ica med. Användaren kan plocka ihop sin matkasse och sedan få ett totalpris från de olika aktörerna, inklusive frakt. 

På så sätt ska Matspar ge billigare matkassar online till Sveriges nätshoppare. Sajten ska inte ta betalt av matbutikerna för de affärer som genereras. Affärsmodellen bygger istället på att matproducenter kan marknadsföra sina produkter brett via Matspars sajt, istället för att göra det via enskilda butiker.

”Vi jobbar inte med affiliate-modellen, utan tar bara betalt för den kommersiella delen, till exempel om Arla vill ha en ’butik i butiken’ på vår sajt”. 

Hur stor tror ni att tjänsten kommer att bli?

”Det finns egentligen inga begränsningar, men just nu satsar vi allt på att gå ut nationellt”

Läs fler artiklar
LÄS MER