Sök

Tomas Netz från SEB blir ny finanschef på satsande Wrapp

Wrapp

Tomas Netz blir ny finanschef på Wrapp. Foto: Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Marknadsföringsappen Wrapp gör en tung rekrytering. Ny finanschef på bolaget blir Tomas Netz, som har drivit avdelningen för partnerskap på SEB Kort.

Det börjar hända intressanta saker igen kring Wrapp. På torsdagsmorgonen kunde Breakit berätta att bolaget har skrivit på avtal med flera nya banker - och att Wrapp ska lansera i Finland.

Nu gör appbolaget dessutom sin första stora rekrytering på länge, i form av Tomas Netz.

Han har varit ansvarig för SEB:s samarbeten med andra företag, till exempel SAS och Statoil som alla har egna betalkort, via SEB.

“Det ska bli grymt spännande. Det är en omställning av gå från en bank till en startup”, säger Tomas Netz.

Wrapps mål är att bolagets app ska ersätta traditonella kundkort och lojalitetsprogram inom handeln. För att kunna göra det krävs dock nära samarbeten med banker.

“Jag har ju följt Wrapp under en tid i mitt nuvarande jobb. Nu känns det som att de har fått bra ordning på plattformen och de har dessutom säkra flera jättespännande ny samarbeten”, säger Tomas Netz.

Hans roll på Wrapp blir först och främst finanschef, men han blir också inblandad i affärsutvecklingen.

“Jag kommer dels ha ansvar för ekonomi-delen. I Wrapp är det en hel del betalflöden som uppstår, både i form av cashbacks till kunder, men också till handlare och banker. Det är viktigt att få en skalbarhet i den typen av process”, säger Tomas Netz.

Wrapps vd Aage Reerslev beskriver Tomas Netz som klippt och skuren för rollen.

“Vi ville ha en person från finansbranschen, som kan det där med co-branding av kort. Tomas är väldigt bra på precis det. Vi får en finanschef som förstår väldigt mycket av vår affär, och som dessutom är grymt kompetent och hungrig”, säger Aage Reerslev.

Tomas Netz är för närvarande föräldraledig från sitt jobb på SEB. Han börjar på Wrapp någon gång i början av 2017.

Så fungerar Wrapp

Wrapp vill skapa ett automatiserat sätt att sköta lojalitetsprogram och marknadsföring inom fysisk handel. Tanken är att det ska gå till ungefär såhär:

  • En kund som handlar ofta på exempelvis H&M ansluter sig till Wrapp.
     
  • Appen, som har tillgång till transaktionsdata från användarens bankkort, känner av att användaren i fråga köper kläder på H&M för 3.000 kronor per år.
     
  • H&M kan då välja att automatiskt föra över en kontantbonus på 100 kronor till användarens bankkonto, som tack för att kunden är trogen.
     
  • Samtidigt får dock konkurrerande klädkedjor chans att bjuda över. Den klädkedja som vill erbjuda 200 kronor i bonus till alla konsumenter i kategorin “handlar kläder i lågprisbutik för 3.000 kronor per år” kan göra det.
     
  • Tanken är att ersätta alla kundkort och bonusprogram inom handeln, och skapa ett mer effektivt sätt för handlare att skaffa nya kunder.
     
  • I skrivande stund, oktober 2016, kräver dock modellen att bankerna ger sitt godkännande - vilket är lättare sagt än gjort.

Läs mer