Därför har Alexander Bard helt fel i sin syn på marknadsföring

Breakit - Därför har Alexander Bard helt fel i sin syn på marknadsföring

Breakit

Marknadsföringen är inte utdöende, Alexander Bard - den har bara blivit mycket smartare. Det skriver Arash Gilan, vice vd på Viva Media, i en gästkrönika.

Nyligen stötte jag på Alexander Bard på en flygplats. Vi talade kort om digitalisering och sen sa han något jag inte kan släppa: ”Jag är övertygad om att marknadsföring kommer att dö ut”.  Han var bland annat nöjd med att ha bidragit till att Volkswagen slutat satsa på sökmotorsoptimering.

Jag höll förstås inte med, men de som har träffat Bard eller sett honom föreläsa vet hur övertygad han är om sina åsikter. Och han har förstås all rätt att tycka och tänka som han gör - mitt problem är bara att han nu reser land och rike och förkunnar sitt evangelium. Som jag verkligen inte håller med om.

Nu kanske du tänker: Men Arash, har du inte sett att Bard förutspådde hur vi skulle interagera på internet redan under 90-talet!? Han är ju en internet-guru!

Jo, jag har sett det, men Bard var inte ensam om den prediktionen. Redan året innan gjorde tungviktare som Bill Gates samma prediktion - fast han gick ännu längre och var betydligt mer precis.

Att marknadsföring skulle vara utdöende är direkt felaktigt - och det ironiska i att påstå det är att när Bard säger detta så är det just marknadsföring han håller på med. Det är ett slagkraftigt påstående som skapar rubriker och ger publicitet, vilket Bard som mediepersonlighet förstås är väldigt medveten om.

Just det säger faktiskt ganska mycket om den moderna marknadsföringen - det gäller att tränga fram genom bruset.

Marknadsföring är inte död utan den är, som den alltid har varit, under ständig förändring. Borta är det linjära tänket och in har det cykliska tänket kommit. Borta är tiden då man köpte en annons på höft och hoppades på resultat. Nu når du rätt person, i rätt tid och på rätt plats genom träffsäker och datadriven marknadsföring.

Vi människor är inte dumma. Vi vill inte ha massa brus och onödig information eller en annons som bara skriker ”KÖP”. Vi vill ha saker som vi uppskattar och behöver. Det är därför exempelvis Google är en av de absolut viktigaste digitala kanalerna att synas på idag - vi söker mycket information inför ett köp och där är Google idag dominerande. Vi är samtidigt alltmer beroende av och lyssnar in rekommendationer och vad ambassadörer säger, tycker och tänker.

Marknadsföring har funnits så länge människan har existerat. Vi är sociala individer som är beroende av varandra för vår överlevnad. Så länge detta är sant så lever marknadsföring vidare även om formen förändras över tid, så också i en tid av digitalisering.

Så Alexander Bard - du har fel. Marknadsföring är inte död, den är i allra högsta grad levande.

Bara väldigt mycket smartare.

Arash Gilan

Vice VD Viva Media och medförfattare till boken Get Digital or – die trying.

Läs fler artiklar
LÄS MER