Uber var inte först - Bzzt kringgår redan taxireglerna med tuktuk

Breakit - Uber var inte först - Bzzt kringgår redan taxireglerna med tuktuk
Bzzt lanserades i Göteborg sommaren 2015. Foto: Press
Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Trehjulingstjänsten Bzzt har kört människor i eldrivna tuktuks i Göteborg sedan förra våren - helt utan taxilicens.

Johanna Ekström
Johanna Ekström
Reporter

Under helgen körde Uber göteborgare i eldrivna tuktuks, ett test för att hitta ett nytt sätt att komma runt taxilagstiftningen.

Testet i Göteborg är det första som Uber har gjort i Sverige, men liknande projekt - med elmoppar från det Niklas Zennström-backade Lerums-bolaget Clean motion - pågår i delar av Asien och Sydeuropa.

Men Uber var inte först med idén. Helgens test skedde i samarbete med det Göteborgs-baserade taxibolaget Bzzt. De har sedan förra våren kört privatpersoner mot betalning i Göteborg på kvällstid i gula, eldrivna tuktuks. Det var också deras elmoppar som i helgen kläddes om i Uber-skepnad.

För att köra för Bzzt räcker det med att ha ett körkort och vara en trevlig person.

“Att man inte behövde taxilicens upptäckte vi efter hand, det var Transportstyrelsen som upplyste oss om det när vi skickade in en förfrågan till dem”, säger Bzzts vd och medgrundare Sven Wolf.

I dagsläget har Bzzt nio elmoppar från Clean motion i sin flotta och drygt 20 förare.

“Det är främst killar och tjejer mellan 18-25 år, med lite olika bakgrund och livssituation. En del är studenter, andra deltidsarbetare eller arbetslösa, några är nyanlända”, säger Sven Wolf som också understryker att det varit viktigt för Bzzt att teckna kollektivavtal.

Nu under hösten och vintern kör bolaget bara på helgkvällar. Nästa helg lanseras appen och i april är planen att även ta tjänsten till Stockholm. Bolaget är i färd med att ta in kapital från investerare. 

Priset per resa är fyra öre per meter (40 kronor per kilometer), oavsett tid på dygnet. 

Nu ska både Bzzt och Uber utvärdera helgens test för att se om fler liknande samarbeten kan bli aktuella framöver.

Enligt Sven Wolf gick det “sjukt bra”.

“Vi hade mer att göra än vad vi hann med”, säger han.

Målet är att få människor i städernas centrum, i Sverige och utomlands, att åka miljövänligt.

“Tiden när folk i stan kör Suv och har en egen bil måste vara förbi”, säger Sven Wolf.

Förra året omsatte Bzzt 400.000 kronor. 

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel