Musik-startup får in 50 miljoner - tidigare Spotify-stjärna investerar

Breakit - Musik-startup får in 50 miljoner - tidigare Spotify-stjärna investerar
Per Emanuelsson, vd Soundtrap och Malin Carlström, Investment Manager, Industrifonden
Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Den svenska musiktjänsten Soundtrap fyller kassan med 50 miljoner kronor från bland annat riskkapitalbolaget Industrifonden och Spotifys tidigare toppchef Peter Sterky.

Jon Mauno Pettersson
Jon Mauno Pettersson
Nyhetschef

Breakit har vid upprepade tillfällen haft anledning att rapportera om musikverktyget Soundtrap. Så sent som i somras kunde vi berätta att bolaget fått in en ny delägare i form av musikproducenten och låtskrivaren Andreas Carlsson. Tidigare har Truecaller-grundarna Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, samt affärsänglar i form av bland annat Magnus Bergman, investerat motsvarande 13 miljoner kronor i bolaget.

Men nu ökar Soundtrap tempot - rejält.

Idag står det klart att bolaget stängt en finansieringsrunda på motsvarande 50 miljoner kronor. Pengarna kommer från det statliga riskkapitalbolaget Industrifonden, befintliga ägare (ej Truecaller-grundarna och Andreas Carlsson) samt Spotifys tidigare finanschef Peter Sterky.

”Det är fantastiskt kul att det går så bra. Med pengarna får vi möjligheten att skala upp och vi kommer bland att öka personalstyrkan", säger Per Emanuelsson, vd och grundare av Soundtrap, till Breakit.

Att få in Peter Sterky som investerare är viktig pusselbit, menar Per Emanuelson.

”Det känns jättebra att få in honom eftersom han har en otrolig erfarenhet som är väldigt relevant för oss. Kommer man från en unicorn som Spotify så kommer Peter kunna med sin enorma erfarenhet hjälpa oss med vad som är relevant att fousera på i den fas vi är nu."

Soundtraps musiktjänst är helt molnbaserad och gör det möjligt för användare på olika platser att skapa musik tillsammans i realtid. Tjänsten lanserades i juni 2015 och bolaget planerar att ha en miljon användare vid årets slut.

Bolaget riktar sig i dagsläget till två kundgrupper: Privatpersoner som gör musik och skolor.

Just skolbenet är extra viktigt för Soundtrap. Bolaget utsågs tidigare i år till att bli en så kallad "education partner" av Google, vilket innebär att deras programvara tillgängligörs på ett stort antal datorer.

"I dag är över 50 procent av alla devices som säljs till skolor i USA Chromebooks, och där är vi alltså en content-partner", sade Per Emanuelsson till Breakit tidigare i år.

Med senaste investeringen har Soundtrap tagit in mer än 70 miljoner kronor.

Läs fler artiklar
LÄS MER