Sök

Ygemans hajpade hjälm kommer aldrig överleva på egen hand

Hövding

Anders Ygeman och Viggo Cavling. Foto: TT

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Breakits Viggo Cavling spår en kostsam framtid för börssuccén Hövding.

I måndagens Dagens Industri läser jag att airbaghjälmen Hövdings aktie har rusat med, som mest 68 procent, på First Norht efter en tidigare artikel i Dagens Industri om inrikesminister Anders Ygeman och hans cykelhjälm. Enligt den första artikeln i DI cyklar Ygeman omkring i Stockholm med en Hövding om halsen.

Det stämmer, jag har själv sett inrikesministern cykla på trottoaren utanför kulturdepartementet med en Säpovakt i släptåg. Och om Sveriges populäraste statråd har valt en hjälm med airbag från Skåne så tolkar marknaden att detta som att Hövding är en bra hjälm = aktierusning.

Tyvärr måste jag meddela marknaden att Hövding visserligen är en briljant produkt när du vill ha uppmärksamhet och publicitet i media. Här är en film om hjälmen och dess grundare som fått 12 miljoner visningar på nätet. Men när det kommer till vardagslivet har hjälmen stora brister. Att skapa en ny hårdvara är som vi alla vet efter Narratives konkurs förra veckan mycket svårt och ännu mer kostsamt. Hövding har redan gjort av med över 100 miljoner kronor i utvecklingskostnader och mer lär det bli för Hövding måste bli MYCKET bättre.

Bakom denna krönika ligger flera års användning av Hövding. Det första som bör bli bättre är på- och avfunktionen. Ett ljud signalerar när hjälmen är på, men det är lätt att glömma bort detta när du har mycket att göra när du hoppar på din cykel. Jag har ofta även ett barn på cykeln och en väska som ska med. Då glömmer du lätt bort att sätta på hjälmen och cyklar i väg utan skydd. Att när du kommer fram upptäcka att hjälmen inte var påslagen är MYCKET irriterande. Tänk rubriken i Breakit: “Viggo död i cykelolycka - idioten glömde att knäppa igång sin airbag-hjälm”.

Okej att man inte kan läsa när man är död, men ändå. Min lösning för att undvika detta var att knäppa på hjälmen först och sen dra upp barn och väskor på cykeln. Utmaningen med denna tågordning är att barn och väskor inte tar det lugnt. De trissar mig att röra mig snabbt och två (2) gånger jag lyckats utlösa min Hövding innan jag kommit upp på min cykel.

Första gången fick jag chock eftersom det luktade krut och mina barn stirrade konstigt på mig när mitt huvud blev 5 gånger större. Andra gången min Hövding blev ett gigantiskt lufthuvud hade jag vant mig och hann ta en bild innan luften gick ur ballongen. Jag är med stöd av dessa observationer helt övertygad om att Hövding i händelse av en allvarlig olycka kommer att fungera fint. Men som vi alla vet är den allvarliga olyckan ytterst sällan framme.

De tredje stora felet med Hövding är att man måste bära den med sig när den inte sitter runt halsen. En vanlig analog hjälm kan du låsa fast i din cykel, men att göra detta med en Hövding är dumt av två anledningar. Den första är förstås att en hjälm som kostar 2700 kronor är MYCKET stödbegärlig. Den andra är att det svenska fuktiga kalla klimatet och en hjälm fylld av elektronik är en usel kombination. Detta är för övrigt anledningen att IKEA slutade med elcyklar. De klarade inte den svenska vintern.

Frågan är då hur det kommer att gå för Hövding? Tyvärr tror jag inte att företaget kommer att överleva på egen hand. Att utveckla en hårdvara kostar inte hundra miljoner kronor. Det kostar minst en miljard. Euro. Men Hövdingsaktieägare kan ändå andas ut.

Hövdings viktigaste tillgång är inte den fysiska hjälmen utan det patent som hindrar alla andra företag i hela världen från att utveckla en hjälm du bär om halsen med airbagfunktion. Att de numera utsparkade grundarna Anna Haupt och Terese Altsin registrerade detta före de gjorde något annat var riktigt smart.

Läs mer