Sök

Grundarna bakom guideappen Yell gör succé i Ryssland

Yell

Mathias Eklöf och Joakim Grönvall, grundare av Yell

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Två svenska internetentreprenörer är på väg att vända ryska motsvarigheten till Eniro från fiasko till succé.

Trots att alla siffror nu pekar spikrakt uppåt har deras entreprenörsresa bara börjat.

Det är Joakim Grönvall och Mathias Eklöf rörande överens om.

“Allt handlar om att orka vinna, som en av våra investerare sa. Det är verkligen ett maratonlopp man måste ta sig igenom för att lyckas”, säger Joakim Grönvall.

Det är drygt tre år sedan han för första gången satte foten på rysk mark, i Moskva närmare bestämt. Uppdraget Joakim Grönvall fått från investmentbolaget Kinnevik var att en gång för alla försöka få ordning på det som en gång varit Eniros ryska telefonkatalog-företag. Vid det laget var telefonkatalogerna redan sålda och kvar av den tidigare 800 personer starka organisationen fanns bara 47 anställda.

“Jag började med att spara ännu mer och efter några veckor var vi nere på fem personer inklusive mig själv”, säger Joakim Grönvall.

Ganska snabbt kom han fram till beslutet att byta affärsmodell och istället kopiera det snabbväxande internetbolaget Yelps affärsidé. Yelp hade skapat en populär stadsguide genom att privatpersoner gratis skrev recensioner om lokala restauranger och tjänsteföretag.

“Det räckte inte bara med att ha telefon och adresser. Vi var tvungna att skapa ett mervärde och det var där recensionerna kom in”, säger Joakim Grönvall.

Han gillar inte riktigt att deras ryska bolag beskrivs som en kopia utan beskriver det hellre som att de “inspirerats” av amerikanska Yelp.

Ryssarna tycktes hur som helst gilla det nya affärskonceptet. Under 2012 växte antalet besökare på sajten från 200.000 till 1 miljon på månadsbasis. Vid årsskiftet 2012/2013 stod man vid ett viktigt vägval.

Då hade Mathias Eklöf kommit in i bilden och de två ledde tillsammans bolaget för Kinneviks räkning. Både han och Joakim Grönvall ville nu dra upp tillväxttakten. Men för det behövdes pengar och då ställde ägaren Kinnevik ett ultimatum.

“Vi tror stenhårt på er och er idé men då vill vi att ni också stoppar in pengar, var deras budskap”, berättar Mathias Eklöf.

Det slutade med att han och Joakim Grönvall satsade en ansenlig del av sina besparingar (exakt hur mycket vill de inte avslöja) och blev tillsammans hälftenägare i Yell där Kinnevik satt på resten av aktierna. Året som kom därefter blev tufft.

“Jag vet inte vad du säger, Joakim, men för mig var 2013 som ett enda töcken och det var inte för att jag tog droger. Det var extremt mycket jobb”, säger Mathias Eklöf och får direkt från sin kollega:

“Ja, verkligen. Dessutom satt vi i allihopa i en sunkig lägenhet i Moskva med en tiofilig motorväg precis utanför. Rinnande vatten fanns på toaletten men det fanns inget riktigt kök”.

Men slitet gav utdelning och antalet besökare till sajten fortsatte att växa kraftigt. Fler externa investerare började också höra av sig.

“Vi tänkte egentligen ta in 5 eller 6 miljoner dollar men intresset var så stort att vi till sist fick in 11 miljoner dollar, motsvarande 90 miljoner kronor”, säger Joakim Grönvall.

Finansieringsrundan blev officiellt klar i april 2014 och förutom Kinnevik gick också ett annat svenskt investmentbolag, Vostok Nafta, in med pengar. Värdet på Yell hade då ökat till motsvarande 200 miljoner kronor.

Med de pengarna i ryggen har Yell expanderat rejält de senaste 12 månaderna. Antalet medarbetare är nu uppe i 100 personer och antalet besökare på sajten ligger på ungefär 4 miljoner i månaden. Några försäljningssiffror vill bolaget inte släppa men ökning på årsbasis ligger på “över 100 procent”.

Tyngsta konkurrenten är Rysslands motsvarighet till Google som heter Yandex. Just nu pågåg ett race mellan Yell och Yandex om att få kontroll över varje stor delmarknad i Ryssland.

“Yell bygger på en utpräglad winner-takes-it-all-modell. Det är ungefär som Blocket i Sverige eller för den delen Avito i Ryssland. Den som blir dominerande blir otroligt tuff att utmana”, säger Mathias Eklöf.

Men både han och Joakim Grönvall är helt och hållet inställda på att det är Yell som ska vinna kampen mot jätten Yandex.

“Absolut, vi ska bli ett miljarddollarbolag”, slår Joakim Grönvall fast och Mathias Eklöf lägger till:

“Vi har redan kommit en bra bit på väg och en sådan här möjlighet kommer bara en gång i livet. Vi tänker inte sumpa chansen att bygga ett miljardföretag - i dollar".

Läs mer