Sök

Everysport startar nytt bolag - blir konkurrent till Catena media

Catena MediaEveryday Media Group

Everysport Medias vd Gustaf Karling

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Sportmediebolaget Everysport startar ett affiliatebolag och flaggar för nya uppköp.

Sportmediebolaget Everysport Media Group driver sportsajter som Svenskafans och Tennissverige.se.

Nyligen köpte bolaget upp Daytime Media House i en affär värd 34 miljoner kronor. Därmed fick bolaget in flera trav- och spelsajter i sin portfölj, som tidigare främst bestått av hockey- och fotbollssajter.

Nu startar Everysport ett eget affiliatebolag, Leader Media. Ett affiliatebolag kan kortfattat beskrivas som en sajt som slussar spelare till olika andra sajter. Därmed blir man en konkurrent till börssuccén Catena Media, som är verksam inom samma nisch.

“Leader Media kommer att attrahera en stor mängd användare från flera befintliga och nya online- och mobilkanaler och förmedla dem vidare till kunder som primärt finns inom bettingindustrin”, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

Planen är också att framöver lansera "en mängd" nya webbsidor på flera olika språk för att hitta nya spelare till kunderna. En första sådan sajt är Speltipster.se, som lanseras samtidigt som Leader Media.

Everysport skriver vidare att man anser att affiliatemarknaden fortfarande är fragmenterad och att man därför ser stora möjligheter till både tillväxt och uppköp av andra bolag. Det senare är något som Catena media ägnat sig flitigt åt det senaste året.  

Ett skäl till att Leader Media lanseras som ett fristående bolag är just för att förenkla eventuella framtida uppköp.

“Vi startar upp satsningen med framförallt egna resurser. Våra ambitioner är höga kring att lansera detta internationellt, både organiskt och genom förvärv. Ambitionen är att börja med egna resurser och efter behov ta in externt kapital. Vi har ännu inte definierat någon nivå”, säger Everysports vd Gustaf Karling i en kommentar.  

Läs mer