Sök

Loppisapp växer i raketfart – halv miljon nedladdningar i Sverige

SchibstedShpock

Foto: Shpock/TT/Tomas Oneborg

Viviana Canoilas

Viviana Canoilas

Reporter

Schibsteds loppisapp Shpock har nu över 30 miljoner användare.

Schibstedts loppisapp Shpock nådde den svenska marknaden tidigare i år. Till skillnad från Blocket är det gratis att lägga upp en annons på plattformen, och appen är helt bilddriven precis som Snapchat och Instagram.

Ett koncept som verkar uppskattas på den svenska marknaden.

Efter mindre än ett år i landet har Schpock nu laddats ned av över en halv miljon svenskar, enligt bolaget.

Med den svenska marknaden inräknad har Schpock totalt 30 miljoner användare. 

"En av anledningarna till att så många börjat använda appen är att det går så snabbt att lägga upp en annons. Från att du tar en bild tar det bara runt en halv minut tills annonsen är publicerad", säger Annette Karlberg, varumärkeschef på Shpock i Sverige.

Shpock vänder sig främst till de yngre konsumenterna mellan 16 och 24 år, och intäkter kommer in via premium-funktioner som gör att annonserna exponeras mer. Några betydande intäkter på den svenska marknaden har bolaget däremot inte.

"Vi har fullt fokus på att se till att fler användare hittar till vår app och inser vilken bra produkt det är."

Nyligen berättade vi om Facebooks nya drag i kampen om prylförsäljning.

Läs mer